UNLOCK Value Design

Wat is het? Inoefenen en ‘doen’!

De Makers Day is een stomende en energieke dag waar jij hands-on aan de slag gaat binnen het UNLOCK-werkkader. Je wordt professioneel begeleid, er is een duidelijke methodiek, alle deelnemers co-creëren mee.

Lessen volg je elders, doen doe je hier. Een Makers Day gaat om het ervaren, beleven, zelf doen en het 'in de vingers krijgen'. Doorheen deze dag bouw je aan een nieuw product, service of proces. Je doet dit in kleine maker teams die met elkaar co-creëren, op basis van een live case. Nadien werk je dit conceptueel uit in een ‘light prototype’. Je leert, en ervaart, aan de lijve hoe de methode van DESIGN THINKING (Service Design) jou helpt. Je bent continu in de modus ‘al doende leren’.

  • Tastbaar resultaat. Het ‘light prototype’ kan onmiddellijk doorschuiven naar een businesscase.
  • Leren en oefenen. Het werkkader zit in jouw vingers. Je krijgt alle werkmateriaal mee voor hergebruik.
  • Energiek vermenigvuldigen. Je steekt anderen in je bedrijf aan met jouw opgedane enthousiasme.
  • Je zet tastbare stappen op weg naar nieuwe en onderscheidende producten of diensten.
  • Je bouwt aan jouw vermogen om steeds opnieuw te innoveren.

Waarom? Innoveren is niet zo moeilijk als het lijkt

Wil je succes blijven boeken? Vind dan jezelf en je bedrijf opnieuw uit. Samen met de mensen in je onderneming. Want zo maken entrepreneurs en intrapreneurs het verschil. Toch vinden velen het moeilijk om aan innovatie te werken. Een Makers Day bekwaamt jou in het werken met een éénvoudig denkkader in vier stappen. Echt niet moeilijk. De methode is bewezen en effectief: DESIGN THINKING (Service Design)

Innovatie doe je niet één keertje, maar iedere keer opnieuw. Dus word er alvast maar goed in. Het gaat niet om dat ene goede ideetje van die brainstorm. Wat echt telt is de kunst om iedere dag een opportuniteit te spotten, en de kunde om die samen met de mensen rondom jou in waardevolle producten, diensten of processen om te zetten.
DESIGN THINKING betekent letterlijk “ontwerp al doende een oplossing voor een geobserveerd(e) probleem of kans”

  • Vernieuwen is moeilijk? Helemaal niet. Fun, fast & easy! Door visuele technieken en op maat van de bedrijfsleider en medewerker.
  • Verandering vraagt tijd? Neen, het opschalen vraagt tijd. Van idee naar bruikbaar concept is een snel traject.
  • Innovatie is duur? Neen, validatie houdt het risico laag vanaf dag 1, dus er wordt geen budget verbrand.
  • Dit is niet voor mij? Zet één stapje terug aub! ‘Innovatie is voor iedereen die morgen rendabel wil blijven’. Jouw initiatief is goud waard.
  • Nieuwe producten of diensten mislukken meestal? Geen rozen zonder doornen. Maar op de klant gerichte innovatie heeft best veel slaagkans.

Hoe? SERVICE DESIGN

SERVICE DESIGN, DESIGN THINKING of de afgeleide vorm VALUE DESIGN, is een methode in vier stappen om aan nieuwe toegevoegde waarde te bouwen met altijd de waarde voor de gebruiker in het centrum (empathie). De grote verdienste van het model is dat het risico op falen heel laag is door van bij de start met validatie te werken, en in korte ‘loops’ – iteratie genaamd. Dit laat jou toe om vaak en veel met innovatie bezig te zijn, zonder verspilling van tijd, geld of motivatie.

De eenvoud maakt de kans op slagen veel groter. Door de vele visuele tools is het leuk en toegankelijk voor iedereen. De zichtbare vooruitgang, en de herkenbaarheid van de eindgebruikers, motiveert. Het geheel geeft zelfvertrouwen en creëert een gevoel van snelheid.

  • What Is: observatie van wat ‘telt’ als toegevoegde waarde, samen het potentieel ontdekken
  • What If: bedenken van ideeën, met een vertaling in visuele schetsen of pitches
  • What Wows: toetsen van oplossingen versus problemen in de markt door ‘light’ of ‘visual’ prototypes
  • What Works: testen en valideren van oplossingen tot werkbare businessmodellen met tastbare opbrengst

Verschillende formats

  1. Eén Makers Day: de Sprint-formule bundelt de essentie in één dag. Je werkt in kleine maker teams die met elkaar co-creëren
  2. Meerdaags en helemaal op maat: in de Challenge-XL wordt jouw live bedrijfscase daadwerkelijk meegenomen en tot een resultaat uitgewerkt.
  3. We bereiden de case samen in het bedrijf voor. Na de vier sessies door wordt er steeds teruggekoppeld in het bedrijf. De deelnemers worden persoonlijk ondersteund in de periode tussen de vier sessies. Het finale resultaat wordt in het bedrijf gedebriefd om te kunnen doorschakelen naar een concrete uitwerking.

Al doende leren・Op maat van de Vlaamse KMO・Garantie op resultaat

Voor Wie?
Voor iedere bedrijfsleider, eigenaar of iedere verantwoordelijke voor een team, ongeacht de grootte, die blijvend wil bouwen aan de toekomst van zijn onderneming. Voor ieder teamlid, of iedere medewerker, die actief wil bijdragen aan meer toegevoegde waarde en onderscheidend voordeel.

We nemen je mee in een doe-proces onder gelijken. Je krijgt ondersteuning door de andere deelnemers, door de begeleiders van U-Factory en langs het digitale platform.

Je schrijft best in met meerdere personen. De prijs voor een bijkomende persoon is minimaal. We willen immers dat je samen met anderen aan de slag gaat, en co-creatie omarmt. Je bent zeer welkom alleen, maar met twee of meer zet je grotere stappen.

Vanaf 3 deelnemers krijgt jouw businessvraagstuk voorrang, en wordt er in groep aan jouw oplossing gewerkt.

 

 

 

Laat je overtuigen door deze testimonial !

 

Download Worksheet Mindset & Momentum

Please copy the string NWw7lO to the field below:

Cocreëren met SPARK

Wat is het?

SPARK is een totaalaanpak die teams ondersteunt op weg naar meer output door ondernemerschap op de werk- en winkelvloer. SPARK is een succesvol concept voor CoCreatie.

SHARE OWNERSHIP • PLAY THE GAME • ACT AS ONE TRIBE • REFRESH YOURSELF • KISS & RIDE

SPARK bestaat uit interacties face-to-face, cocreatie en permanente ondersteuning via een digitaal platform.

Jouw voordeel:

  • merkactivatie door medemerkers
  • meer (lokaal) ondernemerschap
  • meer toegevoegde waarde, meer oplossingsgericht
  • meer verbinding tussen kantoor en werk- of winkelplek

Hoe werkt het?

SPARK is gericht op de kracht en potentie van jouw medewerkers, omdat zij het verschil maken. Het is hun passie, creativiteit, verbeeldingskracht en hun doorzettingsvermogen wat groei en innovatie te weeg brengt. Bovendien vormen arbeid en de daaraan gerelateerde kosten een groot deel van jouw bedrijfskosten. Dat betekent dat het vergroten van de output van het totale team hele grote impact heeft op het bedrijfsresultaat.

Wij zijn heel erg overtuigd: alle energie is reeds aanwezig. Je hoeft die alleen maar te ontsluiten. Wij doen dat samen met jou door mensen meer te verbinden met jouw organisatie, door belemmeringen weg te nemen en vooral te denken in kansen en mogelijkheden. De essentie van SPARK ligt in het geven van autonomie aan een team om zelf te bepalen HOE zij lokaal de klantbeleving het beste kunnen invullen binnen de kaders van de formule.

Willen organisaties mee blijven doen in de snel veranderende wereld waarin wij nu leven dan zal men zich dichter op de klanten moeten organiseren. Dit vraag om ander leiderschap, werken in teams dichtbij de klant en blijvend ontwikkelen (leren en innoveren).

Waarom?

Medewerkers maken het verschil. Zij zijn de hefboom voor het rendement van de onderneming. Met SPARK zorg je voor betrokkenheid met jullie missie, waarden en doelen en de wil om daar aan bij te dragen, waarbij via kleine stappen wordt ingevoerd wat werkt. SPARK is een zeer effectieve manier om medewerkers blijvend te activeren. Pragmatisch, mens- en resultaatgericht.

Het is daarnaast altijd ons streven om de organisaties waarmee wij werken zelf het vermogen te geven om eigenhandig te kunnen SPARKEN. Wij geven organisaties de kennis, kunde en tools om hiermee zelf aan de slag te gaan.

It's time to SPARK!

 

Proef alvast van deze energizing video ;-)

 

 

About me

This is an example text. Here you can also add an image in the text block, upload an image in the settings.

Innovatieplatform

Wij helpen bedrijven het vermogen te ontwikkelen waarde te creëren voor klanten. Om dit proces te ondersteunen is er een online leer- en innovatieplatform beschikbaar. Deze online omgeving stimuleert het toepassen van de inzichten uit de sessies in de dagelijkse praktijk. De inzet van het platform stimuleert het onderling delen van de ervaringen van medewerkers en teams. Met slimme tools en spelelementen leren medewerkers op een informele manier en kunnen op ieder moment op telefoon, tablet of desktop inspirerende video's en leermodules bekijken.

Hoe werkt het?

Medewerkers kunnen eenvoudig berichten plaatsen en delen met teamleden. De berichtenstroom rond bepaalde thema's kan eenvoudig worden gevolgd en gedeeld met anderen. Dit incompany social platform verbindt collega's met elkaar en met het bedrijf.

De management module van het platform zorgt voor een duidelijk zicht op zowel de individuele voortgang alsook op de voortgang van de teams. Al deze informatie komt samen in een persoonlijk- en teamdashboard die de impact van het programma en het behalen van de gestelde performance doelen duidelijk weergeven.

Achter de schermen wordt het actief gebruik van het platform gemonitord door het coach-team. Mocht er sprake zijn van inactiviteit dan zorgen de begeleiders voor het stimuleren van het gebruik door inspiratie content, nieuwe spelvormen en enthousiaste werkvormen.

Inspiratie helpt altijd

Keynote of inspiratievolle lezing

Over succesvol ‘nieuw ondernemen’, of over het ‘momentum’ en de ‘flow’ van jouw bedrijf, of 'hoe doe je dat dan, die permanente staat van vernieuwing?'. Centrale thema's zijn innovatie, cocreatie en verbinding.

Word aangestoken door The Story of Unlock & Spark

Ons verhaal geeft jou vonken om jouw bedrijf warm te houden of een vurige start te geven. Na de lezing bruis je van energie om je team – en dus je bedrijf – en jezelf – in beweging te zetten. Kortom: je weet bij thuiskomst meteen waar te beginnen. De inspiratie van Unlock & Spark zet aan tot actie. The Story zindert na en geeft goesting in innovatie.

Gemakkelijk te boeken

Klaar voor een rake lezing over het nieuwe ondernemen, innovatie en effectiviteit? Boek vandaag nog een lezing of keynote.
Beschikbaar voor uiteenlopende groepen: in-company, organisaties of events.
Lezingen kunnen ook op maat. Van 20 minuten tot twee uur.

 

Zie ook Rudy Lefèvre bij Speakers Academy®

Zie ook collega Wouter van der Ley bij Speakers Academy®

logo Speakers Academy