In oktober 2016 wordt definitief dat de wetgever per 1 januari 2017 nieuwe richtlijnen voor WFT vastgesteld. In de aanpassing van de WFT wordt ter bescherming van de consument het abonnement op de mobiele services en het betaalmodel voor de telefoon losgekoppeld. Essentieel in deze wijziging is dat verkopers in telefoonwinkels niet langer advies mogen geven over het betaalmodel van de telefoon. Dit valt dan namelijk onder financieel advies.
De context
De aanpak
De uitdaging lag er in om er binnen twee maanden voor te zorgen dat alle 2500 verkopers in de ruim 350 winkels deze nieuwe richtlijnen kunnen toepassen. Als eerste overeenstemming met L&D dat dit op een effectieve manier binnen de dagelijkse werkzaamheden door de verkopers gevolgd moet worden. Alle verkopers van de diverse formules hebben in een formule eigen, en persoonlijke leeromgeving een afgestemd leerscenario met quizzen, tests en vraag en antwoord spel. In de praktijk doet meer dan 75% dit op een smartphone of tablet. Bijna 80% slaagt in één keer en de rest allemaal in 2e instantie. En veel deelnemers delen hun online certificaat op Facebook of LinkedIn.