Nieuwe marge: ‘kan je het’ of ‘kan je het niet’?
Het fundament van Design Thinking rust op het besef dat innoveren geen nice to have is, maar wel een must have. De UNLOCK-kreet “om de 5 jaar wordt 50% van je marge vernietigd, dus tijd om te vernieuwen” is mogelijk geen economische exacte waarheid, maar wel een juiste drijfveer.
Door de snelheid, mobiliteit en transparantie van de huidige wereld volgen innovaties zich sneller op. Daardoor vermenigvuldigt het bijhorend risico. Als je er al in slaagt om te vernieuwen, dan is het beheersen van de kost & dat risico een tweede hindernis. Daarom staat ‘een lagere kost voor innovatie’ gelijk aan ‘de kans op falen laten dalen’.
Ondernemen is een keuze
De kern van Design Thinking (afgeleid van Lean Start-up, Service Design, Value Design) is deze visie:
zie innovatie als een ‘ontwerpproces van een oplossing voor een vastgesteld probleem’.
In deze ondernemersvisie is innoveren dus absoluut geen ‘executie van een gepland project voor een idee of opportuniteit’.
Hier is jouw keuze voor een manier van ondernemen:
-
A) bij projectmanagement neem je het risico bij de start van de executie door de inzet van resources:
je hebt tijd, geld en energie reeds gebudgetteerd. De eventuele pilot in de markt zal oordelen op het einde. Het risico is hoog, want dit komt na de inzet van resources en voor de confrontatie met de gebruiker.
-
B) bij design thinking neem je pas risico’s na validatie van stappen in het leerproces.
Je zet je resources gradueel in tijdens de voortschrijdende bewijsvoering. Het businessmodel komt pas helemaal op het einde. Bij een eventuele pilot is het risico herleid naar aanvaardbare omvang. De confrontatie met de doelgroep is immers al lang achter de rug.
Besluit:
Je zal als ondernemer of intrapreneur steeds vaker moeten innoveren, dus beperk je risico door ‘eerst te leren’ en een oplossing (lees ‘innovatie met added value’) te ontwerpen, i.p.v. een idee uit te voeren.
De drie principes zijn:
Empathie • Iteratie • Validatie
Ontdek ze in deze blog over intrapreneusrhip.
De vier stappen zijn:
Observatie • Ideeëngeneratie • Prototyping • Businessmodelling
Meer duiding vind je in de blog 'Design thinking in 5 stappen'
Aanpakken
Bedrijven gaan hiermee op vier manieren aan de slag.
-
Opleiding:
'ik wil dat mijn team de principes van Design Thinking aanleert en toepast'
-
Begeleiding:
'ik laat projecten begeleiden in de methodologie van Design Thinking'
-
Cultuur van innovatie:
'ik wil dat mijn medewerkers constant observeren en ideeën genereren met het oog op added value, daarom lanceer ik ondersteunende programma’s om dit vuur aan te wakkeren'
-
Change management:
'ik wil dat we de geplande vernieuwing omarmen, laten we een lonkend perspectief bouwen dat vertrekt van de nieuw ontworpen toegevoegde waarde'
Tijd voor actie
Download de werkmap (zie onderaan) die wordt gebruikt bij de Makers Days. Makers Days zijn trainingsdagen rond verschillende workshops met een sterke focus op ideeëngeneratie en prototyping. Ze bestaan in verschillende geuren en kleuren.
In dit filmpje van Media Markt zie je een testimonial als voorbeeld, vooral om aan te tonen dat prototyping geen technische aangelegenheid is, maar een vermogen van eigen medewerkers om nieuwe waarde te ontwerpen.
Boodschap aan de NV of BV “mijn Bedrijf”
"Omarm dit inzicht in deze methode en ondernemersvisie."
Hoe dit voor jouw bedrijf of organisatie precies zou kunnen werken is moeilijk te schetsen. Maar dat dit een brandpunt van jouw toekomstgericht ondernemen is en wordt, is voor mij een uitgemaakte zaak.
Laat ons alvast even praten …, geef me gerust een seintje!