Vink Systemen
Vink Technical Solutions
Context
Vink Systemen en Products uit Katwijk is een grote speler in de productie en installatie van luchttechnische oplossingen in de marktsegmenten utiliteit, zorg & overheid, sport & ontspanning en offshore & industrie. Blue Ocean Company was hun partner bij het herformuleren van de strategie en het positioneren van een nieuw merk.
Probleem
Uit onderzoek blijkt dat de markt vraagt om een meer integrale aanpak. Pijnpunt bij de klant: verminder faalkosten en vertraging. Grootste veroorzaker van het kwaad is slechte communicatie en een veelheid aan betrokken partijen. Daardoor worden planningen niet gehaald en is het morsen met marge aan de orde van de dag.
Oplossing
In 2018 ontstond het idee om met andere bedrijven samen een integrale (meer complexe) dienstverlening naar een specifieke doelgroep aan te bieden onder een nieuwe merknaam Vink Technical Solutions (VTS).
Hoe pak je zoiets aan?
-
Kick-off
In een kick off sessie van een dag is de ambitie gedeeld met leidinggevenden en gezamenlijk bepaald welke kansen er liggen voor VTS als merk en wat dat betekent voor de bestaande dienstverlening van de onderliggende vier bedrijven. Wat willen we met VTS bereiken en waarom? Voelen we de urgentie? Worden we het eens?
-
Positionering
De gewenste positionering van VTS vastgesteld in één ochtendsessie. Wie willen we zijn? Welke belofte doen we? Aan welke merkwaarden herkent de klant VTS? Welke verhalen leveren het bewijs dat deze merkwaarden kloppen? Bureau aan Zee heeft de merkpositionering en de doorvertaling naar communicatie-uitingen voor haar rekening genomen. (Lees hun blog; aanrader).
Een nieuwe ambitie biedt kansen en geeft tegelijkertijd (gezonde) spanning omdat het besef ontstaat dat er nog veel is te doen om die ambitie waar te maken. Een open discussie legde bloot wat wordt behouden, wat beter moet en wat anders kan.
-
Valkuilen vermijden
In iedere organisatie slijten patronen in. Deze kunnen helpen of belemmeren. Met het ‘spel der ongeschreven regels’ werd dit onuitgesproken gedrag op een luchtige wijze inzichtelijk en bespreekbaar gemaakt.
-
Werkwaarden
Aan de hand van diverse klantprofielen (persona’s) ontstond inzicht over wie die VTS-klant nu eigenlijk is. Wat houdt hem bezig? Welke verwachtingen en welke zorgen zijn er?
Dit leidde naar een keuze van merkidentiteit : voor zowel de communicatie-uitingen als het gedrag van de medewerkers. Merkwaarden werden vertaald naar werkwaarden.
-
Verbinden van de customer journey
Een klantreis illustreert de processen, behoeften en percepties van de klant gedurende interactie en relatie met een organisatie. Door dit in kaart te brengen werd het effect van alle werkzaamheden op klanten helder.
De speelse wijze waarop ongeschreven regels in onze organisatie bespreekbaar zijn gemaakt helpt dit voor ons niet-alledaagse onderwerp op te pakken.
Rob van Duyn - directeur
Resultaat
Vink ontwikkelt zich de laatste jaren als een professionele speler in de markt en heeft met het label VTS een mooie troef in handen. Daarnaast is Vink bewust van het feit dat je wel iets kunt willen, maar daarom het nog niet gebeurt!
- Door bewust te investeren in medewerkers wordt dit traject gezamenlijk en breed gedragen.
- De klanten zien de merkidentiteit van VTS terug in communicatie-uitingen, maar ook in het gedrag van de medewerkers van de onderliggende bedrijven.
- Ongeschreven regels zijn bespreekbaar geworden en bieden handvatten om nieuw gedrag te introduceren.
Vink is er nòg niet. En dat hoort ook in een lerende organisatie, die zich in stapjes wil verbeteren. Het is belangrijk dat wat er al aan verbetering is doorgevoerd overeind blijft en dat wat er nog verbeterd kan worden ook opgepakt wordt! Een structuur voor borging en interne communicatie met oog op discipline en ambitie garanderen dit.
De bijzondere aanpak, 'ervaren door te doen', maakt de deelnemers enthousiast, brengt collega's tot elkaar en maakt veel energie vrij.
Rob van Duyn - directeur