Krijgen jullie ook steeds vaker te horen: ‘als ik de pers mag geloven is het geen feest om in de retail te moeten werken’. ‘Dat is ook geen lolletje om tegenwoordig winkelier te zijn zeg!’. Mijn reactie op deze opmerking doet altijd veel wenkbrauwen fronsen. ‘Integendeel’, roep ik altijd, ‘ik heb het mooiste vak dat er bestaat!’. En dat meen ik voor de volle 100%.
In alles wat wij als winkelier doen zien we een tevreden klant voor ons. Tevreden met de probleemloze, naadloze interactie die ze met ons achter de rug hebben met de belofte dat het zal leiden tot vervolg aankopen. Is dit niet waarom we doen wat we doen?! En natuurlijk proberen wij voortdurend de verwachtingen van onze klanten te overtreffen. Het klinkt zo makkelijk, maar we zien het elke dag weer: het is oh zo moeilijk om het elke keer weer waar te maken. De oorzaak ligt vaak bij de verkoopmedewerker die het klantcontact heeft en wiens mandje zo overladen is met andere werkzaamheden dan het focussen op de klant. En is het niet de verkoopmedewerker dan is het wel de uitstraling van de winkel, het assortiment, de (marketing)communicatie of de prijs waardoor de klant teleurgesteld is in haar verwachtingen. En dan hebben we nog onze jaarlijks terugkerende feestjes van de seizoenen en de feestdagen. Met name de laatste maanden van het jaar zorgen altijd weer voor extreme verwachtingen, extreme communicatie en daarmee een enorme dosis bloed, zweet en tranen. Dit betaald zich dan weer uit in enorme vreugde over het behaalde resultaat en de prachtige afronding van het (boek)jaar.
En laten we vooral niet het plezier en de voldoening vergeten die we uit ons winkelteam halen. Een team, verbonden door onze gezamenlijke missie naar klantgeluk, die zich elke dag weer weet op te laden voor de contactmomenten met die zelfde klant. En dat in goede banen geleid door dienende leidinggevende die continu het goede voorbeeld geven. Wetende dat juist dit onderdeel van het winkelier zijn alleen maar belangrijker wordt naar gelang de invloed van generatie Y en Z toeneemt.
Dat is waar het allemaal om draait in ons vak. Ondersteunt met de meest geavanceerde technologische ontwikkelingen die onze relevantie en verbondenheid met onze individuele klanten vergemakkelijken. Vertaald in onvergetelijke momenten die wij samen met onze klanten creëren. In een omgeving die elke dag verandert.
Welk ander vak geeft deze mate van voldoening? Wat ben ik blij om winkelier te zijn!
Retailtrends
Dit artikel is eerder als column geplaatst in RetailTrends #5, mei 2016.
Wouter is vaste columnist van RetailTrends. Iedere maand geeft hij zijn kijk op de ontwikkeling binnen Retail.