Vaart maken (Dutch)
Vaart maken met Retailtransformatie!
Pfffff……., dat was wel ff zweten op die tekst van jouw blog Maarten! Als winkelier is het toch wel even stoeien met jouw tekst voordat de inhoud en met name de context duidelijk werden voor mij.
Maar om te antwoorden op jouw vraag of de winkeliers in Nederland een Groei Mindset hebben moet ik toch een dubbel antwoord geven.
Nee, de mindset is volledig fixed. Fixed op Excel! Veel van de grotere winkelketens zitten naar mijn mening volledig vast door het sturen op Excel met het laten groeien van de winst als doelstelling. Met daaraan gekoppeld heerlijke directieven naar de rest van de organisatie toe. Doordat de verandering buiten de organisatie vele malen sneller gaat dan de verandering binnen deze organisaties is het een kwestie van tijd voordat ze de deuren kunnen sluiten. V&D is hiervoor een pijnlijk voorbeeld.
En ook moet ik zeggen: ja! Gelukkig zie je steeds meer winkeliers met een Groei Mindset. Ik vertaal deze mindset zelf altijd graag als “denk als Pippi Langkous: ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk wel dat ik het kan!” Deze winkeliers stellen ook steeds meer vragen. Aan hun klanten. Aan hun medewerkers. Aan collega’s. En door het stellen van de vragen maken ze steeds stapjes. En door het maken van heel veel stapjes maken deze winkeliers vaart!
Een mooi voorbeeld hiervan vind ik La Place. Jarenlang succesvol onder de Maxeda vlag. Helaas werden de verdiende euro’s in het gat van V&D gestort waardoor La Place moest rennen met een loden bal aan de voet. Toch weten zij elke keer mooie kleine stapjes te maken waardoor het bedrijf toch steeds vaart wist te maken. Restaurants openen op de stations, het bedrijfsrestaurant van Google, op de Meir in Antwerpen openen met een champagne en oesterbar. En nu er onder de vleugels van het mooie familie bedrijf van de familie Van Eerden weer echt ondernomen kan worden zal de vaart alleen maar toenemen. Bij Jumbo zit La Place weer in een omgeving waar het mensen treft waarmee gedachten gedeeld kunnen worden, vragen gesteld kunnen worden. En dus weer vooruitgang en snelheid. La Place heeft een sterke emotionele overtuiging van waar ze heen gaan gekoppeld aan besluitvaardigheid in alle lagen van de organisatie.
Maar ja, dat vraagt natuurlijk wel om andere aansturing. Een ander type leiderschap. Maar wel zo dat het uiteindelijk wel zorgt voor veel blije klanten en, extra muntjes in de kassa….
Moeten dan ook de succesvolle organisaties hun leiderschapsmodel wijzigen? Hoe zie jij dat Maarten?