Show it
In deze reeks van 5 blogs nemen wij jou mee op het ritme van :
‘PULSE, The Human side of Ambition’.
Anders gezegd: ‘Jij kan het zelf wel willen, maar daarom gebeurt het nog niet!’.
Hoe gaat jouw team van een 6 naar een 8? Of naar een 9 op 10?
Deze vijf inzichten garanderen jouw resultaat!
zie ook Power up • Unify • Let go • Show it • Embrace, Enjoy, Excite
Show it: 'Werkwaarden' (4/5)
Is wat jij doet ook merkbaar voor anderen?
Je spreekt af wat je wil bereiken, en hoe je dingen gaat aanpakken! Mooi. Maar kunnen anderen dit zien en ervaren?
Deel vier gaat over houding en gedrag: Show it.
Bedrijven en organisaties spreken vaak over normen en waarden. Vaak maken deze ook deel uit van evaluatie-mechanismen, policies of ongeschreven regels’.
Niemand doet afbreuk aan de waarde hiervan. Echter, wij zien dikwijls dat paard en kar van plaats verwisseld worden. Afspraken over houding en gedrag zijn slechts een middel, het echt doel is dat het waarneembaar is.
1. Concreet gedrag
Merk- of werkwaarden?
Steeds meer geraken professionele spelers in een Business-to-Consumer-context overtuigd van het belang van een merk. Toenemende competitie en een lagere share of voice zorgen voor minder aandacht. Dus die ene keer dat je wèl aandacht van de klant krijgt kan je maar beter een goede indruk maken, is het niet?
Daarom is het geheel van houding en gedragingen van een groep mensen meer dan een samenwerkingsvorm. Als klanten daadwerkelijk zien waar medewerkers voor staan, als klanten voelen wat een team belangrijk vindt of waar een personeelslid aandacht aan geeft ontstaat een enorme merkwaarde: echte brand equity!
Onze taal legt de woorden waarde (monetary value) en waarden (societal values) dicht bij elkaar. Beiden gaan echter op, doch in een verschillende bandbreedte. Als werknemers van een merk zich zichtbaar op eenzelfde manier gedragen voor dat merk, dan lopen die waarden van het merk op de latere verkoop vooruit. Deze merkwaarden leiden tot betere omzetten en marges waardoor ook de geldelijke waarde van dat merk stijgt.
Werkbaar en merkbaar
Om gedrag werkbaar en merkbaar te maken zijn een aantal stappen noodzakelijk. Walk the talk is snel en éénvoudig gezegd, maar zijn we het eens over hoe wij als bedrijf invulling willen geven aan onze waarden? Wat betekent dat dan precies? Aan wat kan je dat zien en merken? Wat doen we dan wel, en wat doen we dan zeker niet? Hoe geef ‘ik’, het individu, daar invulling aan? Wat betekent dit voor mij? Welke inspanning of verandering wil ‘ik’ daarvoor leveren?
Echt, merkwaarden maken je trots en leiden tot voldoening bij zij die ze uitdragen.
Als we het hebben over een nieuwe situatie in een nieuwe wereld dan is een andere, nieuwe, houding van alle betrokkenen gewenst! Die andere en nieuwe houding is uiterlijk ook merkbaar: aan ander en nieuw gedrag!
2. SuSaSa*
Je kan als medewerker wel snappen wat er van jou wordt verwacht, daarom geeft iemand er nog geen invulling aan. Vele elementen spelen daarbij een rol. “Een oude vos verleert zijn streken niet snel.” “Nieuwe bezems vegen schoon”, maar na een tijdje toch weer niet meer. “Wie het schoentje past trekke het aan.” “Als muren konden spreken.”
Het accent ligt niet op de groep, of op de opdracht, maar op het individu: ‘Wil ik dit wel?’, ‘Past dit mij wel?’.
Nergens en nooit gebeurt dit met een vingerknip. En al zeker niet middels een opleiding of training. Gedrag verandert, én nieuw aangeleerd gedrag blijft, door de manier waarop een team of groep mensen dat beleeft. Het belangrijkst element daarbij is de communicatie: maak gedrag en houding bespreekbaar!
Want gewenst gedrag mag dan wel een hefboom zijn, ongewenst gedrag is dan weer een joekel van een anker. Soms in de overtreffende trap, zoals je laatst in de vakpers kon lezen door één van de ‘Best employers of the year’. Zie deze quote "Je kan als groep veel tolereren, maar cynisme nooit; dat is toxisch en dien je te verwijderen.”
-
SU: Spreek Uit wat jij denkt of ziet
-
SA: Spreek Af hoe jij daar mee wil omgaan
-
SA: Spreek elkaar daarop Aan als dat nodig is
*Deze term is afkomstig van poolreiziger Marc Cornelissen. Een veel te vroeg overleden vriend van onze collega Maarten de Haan.
3. Bevestigen en aanmoedigen
Samen kom je echt veel verder.
Succesvolle organisaties zorgen voor verbinding en vertrouwen. Zij combineren de duidelijkheid van hun koers met het creëren van een sterke band met hun medewerkers.
Daar hoort ‘aandacht’ bij: tijd en ruimte maken voor elkaar, praten, bijeen zijn.
Een van de grootste retailers in de Lage Landen, met een uitgesproken focus op Lage Prijzen, beknibbelt niet op haar personeelskosten om die lage prijs waar te maken. Zij geven daarentegen hun teams voldoende tijd voor hun eigen interne overleg op regelmatige tijdstippen.
Organisaties die verbinding en vertrouwen weten op te bouwen maken bij hun medewerkers een enorme hoeveelheid potentieel en talent vrij, waardoor die medewerkers op hun beurt durven te ondernemen en durven fouten te maken. Je mag het een behoorlijke wind in de rug noemen, die bovendien een niet te onderschatten competitief voordeel op de markt betekent.
Een dergelijk groeiproces is een levende werkvorm op zich: communicatie, afspraken maken, en het commitment om met die afspraken aan de slag te gaan. Maar vooral: zichtbare voorbeelden tonen, verhalen vertellen, voorbeeldgedrag en de daad bij het woord voegen.Dit proces is neverending: het is telkens een bevestigt en het moedigt steeds aan!
Zeggen is goed, doen is beter. Laat je inspireren door deze werkvormen:
-
Spel der ongeschreven regels**:
Gebruik dit kaartspel om op een speelse manier om ingesleten patronen of verborgen weerstanden boven water te halen. -
Merkwerkwaarheden:
Verzamel verhalen, teken of vertel voorbeelden uit de praktijk die onze werkwaarden bewijzen.
** Ontwikkeld door onze partner Firijn - www.firijn.nl.
3 key take-aways van deze blog
-
Een merk of een stempel met jouw identiteit moet je laden met concreet gedrag.
Wil je een herkenbaar beeld? Bouw je aan een merk? Wil je dat jouw werk ook jouw stempel draagt? Dan moet je dit laden met hele concrete, en merkbare, gedragingen en de daarbij horende houding. -
Gewenst gedrag moet voor de buitenwereld waarneembaar zijn.
Hou dit goed in het oog en waak zowel over intern gedrag binnen jouw organisatie als over gedrag in het werkveld bij de klanten. Spreek uit welk gedrag je wil, maak afspraken maar spreek elkaar ook aan op hoe iedereen dit wel of niet waar maakt. -
Wat vandaag merkbaar is motiveert het vervolg voor morgen.
Concreet gedrag vraagt zichtbare voorbeelden, storytelling en walk the talk. Dit is niet alleen een positieve bevestiging maar ook een aanmoediging om het steeds beter te doen.
Lees meer ...
Ontdek meer over 'De menskant van ambitie' en 'Samen naar verbetering' op onze Pulse-pagina. Je kan er eveneens leuke cases lezen.
tip: je kan onze nieuwste publicaties steeds volgen op Facebook of Linkedin
Meld je aan voor 'nieuwe blog'-updates
Wij versturen geen periodieke nieuwsbrieven, maar we brengen je met plezier op de hoogte telkenmale er een nieuwe blog door ons team werd gepubliceerd