Natuurlijk heeft de retail toekomst in het centrumgebied!
Het centrumgebied is springlevend. Omdat mensen er graag komen.
Probleem is alleen dat "die mensen" op "dit moment" niet hun aanbod aantreffen wat ze eigenlijk verwachten. De vraag van de consument is er dus, nu het passend aanbod nog.
Passend aanbod
Voor dat passend aanbod zullen we anders moeten gaan kijken dan we gewend zijn. De consument is veranderd in zijn wensen en eisen. Dus zullen wij ons moeten verdiepen in die wensen en eisen. We zullen dus met ze moeten praten om dat te weten te komen.
Een passend aanbod zal moeilijk lukken zonder (of zal beter lukken met) een geïntegreerde aanpak waarbij winkeliers, merken, (dag-)horeca, vastgoedondernemers, gemeenten en city-marketeers samen een aantrekkelijke ervaring voor die consument creëren.
Zowel voor het bezoek, tijdens het bezoek en zelfs na het bezoek aan het centrumgebied. Online en offline. Waar kopen, ervaren, verblijven en eten naadloos in elkaar overgaan. Het moet als een premium ervaring worden gevoeld. Op een manier dat er over gesproken wordt. Dat de één de ander aanbeveelt om ernaartoe te gaan.
In één zin samengevat: De nieuwe invulling van een vitaal centrumgebied is het creëren van unieke ervaringen!
Uniek en leuk
Winkels moeten leuk zijn, centrumgebieden moeten leuk zijn. Zeker met de naderende komst van een vaccin zullen mensen het sociale aspect van winkelen weer gaan omarmen. En in de wetenschap dat de heersende digitale tsunami niet ineens zal stoppen, zullen we nu zowel online als offline gas moeten geven.
Door de (gedeeltelijke) lock down is de consument die digitalisering met een ongekende spoed gaan omarmen en gaan waarderen. Op dit gebied liggen de eisen nu vele malen hoger dan voor de COVID-19 crises. En als we weer ‘normaal’ het centrumgebied in mogen zal diezelfde consument eisen dat deze online omgeving naadloos aansluit bij de offline ervaring.
Door de ervaringen van de afgelopen maanden is de consument steeds meer gewend aan het online shoppen, maar tevens is het pijnlijk duidelijk geworden hoe belangrijk fysieke ontmoetingen voor ons sociale leven zijn. We hebben er genoeg van om alles maar digitaal te moeten doen. We willen er weer op uit. We willen weer mens kunnen zijn. We willen weer mensen ontmoeten. We willen weer winkelen!
Visie op het centrum en de kern
Maar dan moeten we er wel klaar voor zijn in het centrumgebied, zowel offline alsook online. Dit vraagt om een heldere visie van gemeenten, winkeliers en eigenaren in centrumgebieden, maar vooral om durf en vertrouwen om samen te werken voor een beter geheel. Uiteindelijk, en vooral, moeten we het ook gaan doen. Mooie plannen zijn er genoeg, helaas ontbreekt de doekracht voor de uitvoering chronisch.
“Just do it” zou een mooie beloftevolle stip op de horizon zijn.
Klaar voor de toekomst? Blue Ocean Company biedt éénvoudige (online) of uitgebreide (onsite) scenarioplanning aan. Ideaal om jouw toekomst meer helder te krijgen.
We bieden een plan van aanpak aan in aparte routes voor retailers, leveranciers of lokale overheden. Telkens gericht op doekracht en effectief samenspel tussen actoren die willen werken door middel van mastery, autonomie en purpose aan 'het verbinden van mensen'!
Ons programma VITAAL helpt gemeenten, ondernemers en vastgoedeigenaren om de negatieve spiraal van dalende bezoekersaantallen en toenemende leegstand om te buigen door gezamenlijk vitale centrumgebieden te realiseren en te behouden.
Ontdek er meer over op www.vitaalcentrumgebied.nl