Helaas zitten we in een strenge lock down (wat is er eigenlijk met die intelligente lock down gebeurd?) en ziet het er niet naar uit dat we daar snel uit geraken.
Noodgedwongen liggen dus vele zaken stil. Dat vele zaken stilliggen betekent niet dat we niets kunnen doen: het tegendeel zou ik willen zeggen!
Kijk in de spiegel
Dit is het ideale moment om, nu eens niet gehinderd door de dagelijkse operationele gang van zaken, goed naar ons verdienmodel te kijken.
Zijn we nog onderscheidend genoeg? Voegen we nog voldoende waarde toe voor onze doelgroep? Zijn wij daar te vinden waar onze doelgroep is? Zijn alle dingen die wij doen noodzakelijk/rendabel/naar tevredenheid?
Het motto is: doen!
Tegelijkertijd moeten we beseffen dat de tijd van het schrijven van plannen voor de komende drie tot vijf jaren geen nut meer hebben. Of we dat nu leuk vinden of niet. Nee, in de huidige tijd gaat het erom dat je goed weet wie of wat je bent, je doelgroep door en door kent, en vooral ook initiatief toont. Ofwel: als een idee hebt, ga het vooral ook doen. Doe het in kleine stapjes en leer van het doen. Leer van wat goed gaat, maar leer ook van wat fout gaat.
Deze manier van ondernemen, in kleine stapjes ideeën laten ontwikkelen (Design Thinking voor de kenners), is voor de meeste van ons nieuw. En ook voor veel mogelijke partners is dit nieuw. Maar al te vaak houden we onszelf, of worden we door andere partijen gedwongen, vast aan oud denken en schijnzekerheden. “Zorg eerst maar eens dat een goed businessplan hebt”, “hoe ziet jouw kosten-baten analyse er voor de komende drie jaren uit?”, “heeft de accountmanager van jouw huisbank er al naar gekeken?”, “denk nu eerst nog maar eens een paar maanden goed na voordat je zoiets nieuws uit gaat proberen”.
Maar als we kijken waar dit oude denken ons de laatste paar jaren heeft gebracht, is het antwoord duidelijk: als we doen wat we deden dan krijgen we wat je hadden. En dat is in de huidige tijd te weinig! Belsuit is duidelijk: laat dat grote projectmanagement-geweld even voor wat het is en stimuleer 'samen ondernemen in kleinere stappen'.
Meer is niet steeds beter
Nee, de winst zit er nu vooral in om de ideeën die er zijn om te zetten in kleine experimenten of pilots.Wat gaan we doen voor wie? Wanneer vinden we dat het een succes is? Oftewel, hoe gaan we bepalen dat ons idee aanslaat bij de doelgroep (tracktion) en op basis van welke succesfactoren vinden we dat het idee aanslaat (scorecard)?
En doe dit niet voor één idee, maar probeer zoveel mogelijk ideeën om te zetten in pilots. Zorg dat alle elementen van de pilot ingevuld zijn zodat je na de lock down direct meters kan gaan maken.
Doe het samen!
Dus zorg ervoor dat je je eigen voorbereidingen gereed hebt, dat je aligned bent met de vastgoedeigenaar zodat deze niet alleen maar op de hoogte is van jouw pilots doch zelfs deelgenoot ervan is. Zorg ervoor dat jouw winkeliersvereniging op de hoogte is van jouw pilots. Wellicht kunnen collega-ondernemers uit de straat aansluiten bij jouw pilot en zodoende de pilot verstreken in de aantrekkingskracht van bezoekers. Leg contact met de lokale marketing stichting om jouw pilot te communiceren en wellicht te versterken met lokale marketingactiviteiten. Zorg ervoor dat de ondernemersbalie van de gemeente op de hoogte is van jouw pilots. Vaak is voor een pilot niet eens een vergunning nodig of wellicht zijn er zelfs subsidies voor jouw innoverende pilots. En vergeet je eigen team niet in deze: klein of groot, maakt niet uit.
Wees dus creatief en toon je een echte ondernemer. Werk samen met je partners en ga vooral dingen doen!
Als de wereld om ons heen zich rond de zomer weer normaliseert moeten we er klaar voor zijn. Klaar om met onze pilots de klanten die weer willen leven en genieten dat te geven waar ze zo naar hebben verlangd. Klaar om weer als volwaardig ondernemer in de nieuwe realiteit onze klanten te onthalen en te verwennen. Onafhankelijk van kanaalkeuzes, het weer of welk ander excuus dan ook…