Intrapreneurship versus vernieuwen: 3 tips
Deze blog krijgt een vervolg in deel 2 'Design Thinking made easy'
Het vermogen om te vernieuwen zit verborgen in iedereen. Misschien moet je het sleuteltje nog zoeken om het te ontsluiten, maar het is er echt wel.
In deze veranderende wereld is het de opdracht voor iedereen om steeds opnieuw waarde te creëren. Vernieuwen is m.a.w. een continu proces. Het stopt nooit. Daar is een goede reden voor. Er zijn immers maar twee situaties:
-
Bij succesvolle introducties is er snel kopieergedrag. Jij moet zelf snel op zoek naar nieuwe voorsprong.
-
Bij onsuccesvol zakendoen zal de verkoopprijs dalen of blijft de opbrengst of waarde van wat wordt verkocht te laag. Jij moet snel achterstand goedmaken.
Om vaak en continu te kunnen vernieuwen, met beperkte middelen en een aanvaardbaar risico, volg je best het spoor van een bewezen en degelijk voorbeeld.
“Lean Start-up” is zo een spoor: fail fast, learn quickly! Kort samengevat: investeer eerst in ‘begrijpen’, en zet pas nadien je middelen in.
Met andere woorden, innoveren is geen projectmanagement maar een leerproces.
Ja maar, hoe dan?
Maak het jezelf gemakkelijk, en gebruik een eenvoudig denkkader: Service Design, of ook Design Thinking genaamd.
Letterlijk betekent dit: al doende oplossingen ontwerpen voor echte problemen van echte klanten. Daar zit jouw marge en winst van morgen. Voor een ondernemer is de meest lucratieve toekomst er eentje waarin het bedrijf en z'n medewerkers de bestaande troeven op steeds nieuwe manieren weet te verzilveren.
Hier zijn de drie basisprincipes van Design Thinking: Validatie, Iteratie en Empathie.
A. Validatie
Er wordt nooit een volgende stap genomen zonder de voorgaande te bevestigen. Je doet dit met een aanname of een hypothese. Indien er geen bevestiging van deze aanname of hypothese wordt gevonden, wordt die vorige stap hertekend.
Kerngedachte: een snelle validatie bij de juiste doelgroep.
B. Iteratie
Niet lineair uitvoeren, wel gestructureerd denken.
Je brengt pas extra middelen aan naarmate de validatie jou de extra bevestiging biedt. Indien niet: ‘keer één stapje terug, tot op het punt waar je eerder wel bevestiging vond’! Start opnieuw met een nieuwe hypothese en test deze uit. Iteratie in kleine learning-loops heet dit.
Kerngedachte: je kan innovatie en creativiteit niet plannen noch voorspellen, wel begeleiden en faciliteren.
C. Empathie
Altijd, maar dan ook altijd, met de klant in het centrum.
De gulden snede hier is ‘empathie’: wat voelt iemand, en waarom? Als je dat kan begrijpen, van een specifiek afgelijnde doelgroep, ben je echt al halfweg! Hou je niet bezig met de repliek van de verkeerde doelgroep. Luister naar die mensen voor wie jouw oplossing er toe doet.
Kerngedachte: nieuwe waarde ontstaat waar mensen een ‘emotionele pijn’ kunnen vermijden (pains, fears, frictions) of een ‘emotioneel voordeel’ kunnen binnenhalen (gains, dreams).
Eerst leren, dan pas business
Het juist observeren (empathie), en het juist testen (valideren) is het grootste werk. Zelfs al zet je soms een stapje terug (iteratie). Doing the right thing! De rest is techniek ;-)
Een vuistregel: zolang je jouw observatie niet in de volgende ‘vier woorden’ kan vatten ben je nog niet aan innovatie toe. Je kan die te gekke brainstorm op de volgende teamdag dan nog even uitstellen :-)
-
Iemand: wie dan?
-
Wil: wat?
-
Want: waarom?
-
Maar: welke frustratie vermijden of droom waarmaken?
Het is een kleine vuistregel, maar hij is wel goud waard!