Intrapreneurship: het gouden ei?
"Intrapreneurship" Gouden ei voor retailer en leverancier!
Waar bevindt zich het perspectief voor onze business-to-consumer sector? Of je nu retailer bent, of leverancier die rechtstreeks zijn merk op de markt brengt, of je bent category-partner van en voor meerdere winkels: de goede oude tijd keert niet meer terug. Er is een fundamentele wijziging in het gedrag van jouw klant. Vrij vertaald betekent dit: er is een fundamentele wijziging in jouw verdienmodel!
Wie doet wat hij deed, krijgt wat hij had
Wat hebben we nu?
- De meest ongezellige winkeltijden in decennia, vol met hindernissen en frictie, omwille van COVID-19. Laten we hopen dat dit weg gaat, en de virologen ongelijk hebben, wanneer ze het knuffelen, kusjes en handjes geven uit onze samenleving zien verdwijnen.
- Klanten die de winkel echt niet meer zien als noodzakelijk, maar als één van de opties. Dat wil nog niet iedereen geloven. Maar vaak zien klanten de winkel niet als noodzakelijk, maar wel als een noodzakelijk kwaad: omdat het product elders niet verkrijgbaar is, of omdat ze de weg er naar toe nog niet hebben ontdekt. Gelukkig is dit niet altijd zo ...
- Winkelgebieden en centrumsteden die in een ijltempo leeg komen en hun aantrekkelijkheid verliezen. Met de corona-klap voor horeca en recreatie zit hier nog een behoorlijke pijnscheut, inclusief leegstand, aan te komen.
- Services (banken, verzekeringen, dienstencentra) die wegtrekken uit minder grote kernen.
- De geweldige digitalisering-sprong vooruit in COVID-tijden. Goed nieuws denk je? Misschien heeft het alleen maar de voorsprong van de supergrote webshops vergroot. Veel webshops zijn in het leven geroepen in een geforceerde lock-down-omgeving. Velen waren 'geroepen' omdat het 'moest', weinigen blijven 'uitverkoren', omdat de klant 'wil'. Eén getal dat doet duizelen is de 175.000 aanwervingen van Amazon sinds maart '20. Dat is niet als natuurlijke vervanging bedoeld. Dat zijn als het ware legers die terrein wensen in te palmen.
Wie kan voorbij 'de mens'?
Niemand wordt blij van voorgaande opsomming. Maar er is één, en best een groot, lichtpunt.
Hoe meer retail verschraalt als one-trick-pony, hoe meer iedere techgigant alles aanbiedt op dezelfde, weliswaar convenient, webshop, hoe meer er spookstraten met lege panden zonder aanbod zijn en hoe meer klassiek winkelen sommige mensen frustreert, ... hoe meer jij jouw kip met de gouden eieren mag bewieroken.
De mens zal het verschil maken. Dit is reeds vaak geciteerd, maar nog steeds een waarheid als een koe, en morgen meer dan gisteren! Wie jij bent, of wie je team is, wat je doet of wat jullie doen: dat is jouw kip met het gouden ei. De persoonlijke touch, de manier van aanspreken, het connecteren met klanten en oprechte aandacht: dit worden de verdienmodellen van de toekomst.
Ben jij een lokale overheid, of een winkelier, een retailmanager, een producent of een merkfabrikant? Bedenk dan nu jouw scenario om "de kracht van de mens" in te zetten als het fundament voor jouw toekomst.
Alles overboord?
Neen, dat ook niet. Het is de kunst om je DNA en oprechtheid te behouden, maar nieuwe elementen toe te voegen, of bestaande elementen te versterken, om je te ontpoppen of verder te ontwikkelen.
Maar wees alsjeblieft streng voor jezelf. Een beetje afstoffen en een nieuwe slogan aan de muur is niet wat je nu wil doen. "Wie doet wat ie deed, krijgt wat ie had." De vijf dikke vette ellendes hierboven!
Probeer kleine stukjes van je proces of je verdienmodel te vernieuwen. Die stukjes gaan over 'de mensen' in jouw team, jouw winkel, jouw straat, jouw bedrijf.
Mag ik u voorstellen aan de intrapreneur
Je wil de oprechte klantgerichtheid, dienstbaarheid en aandacht? Dat kan je niet opleggen in een briefing, taak of functiekaart.
Je hebt iedereen nodig: samen ontwikkelen.
Het doel is 'de mens', het middel is 'de mens'. Samen co-creëren, samen ondernemen. Hoera lokaal ondernemerschap: dicht bij de klant! Zelfs in loondienst: we noemen het dan intrapreneur in plaats van entrepreneur. Boeit niet, net dezelfde inhoud.
In deze veranderende wereld is het de opdracht voor iedereen om steeds opnieuw waarde te creëren. Vernieuwen is met andere woorden een continu proces. Het stopt nooit.
Het vermogen om te vernieuwen zit verborgen in iedereen. Misschien moet je het sleuteltje nog zoeken om het te ontsluiten, maar het is er echt wel. Je bent omringd met intrapreneurs. Als je ze niet ziet, dan zou dat wel eens aan jou zelf kunnen liggen.
Makkelijk gezegd. Maar hoe dan?
Maak het jezelf gemakkelijk, en gebruik een eenvoudig denkkader: 'Design Thinking' genaamd. Vermijd 'klassiek projectmanagement' en stap met al je mensen in een continu leerproces.
Letterlijk betekent design thinking: "al doende oplossingen ontwerpen voor echte problemen van echte klanten". Daar zit jouw marge en winst van morgen, jouw gouden ei. Voor een ondernemer is de meest lucratieve toekomst er eentje waarin het bedrijf en z'n medewerkers de bestaande troeven op steeds nieuwe manieren weet te verzilveren. Iedereen ondernemer, intrapreneur naast entrepreneur.
De drie medailles voor de ideale intrapreneur
Design Thinking heeft drie principes: Validatie, Iteratie en Empathie.
A. Validatie
Laat alle betrokkenen eerst leren, vooraleer over te gaan tot implementeren. Jouw risico is tijd verliezen, geld verbranden en de motivatie uitputten. Je moet dat risico niet nemen, dat is niet verstandig. Je doet dit met een aanname of een hypothese. Iedereen leert uit de feedback op die aanname door kleine testjes, ervaringen, verhalen, onderzoek of onderlinge gesprekken. Indien er geen bevestiging van deze aanname of hypothese wordt gevonden, dan hebben we één iets geleerd: "dit gaan we niet doen".
B. Iteratie
Laat jouw team niet zomaar lineair een plan uitvoeren, maar zet aan tot gestructureerd denken. Extra middelen worden pas aangeleverd naarmate de validatie de bedoelde bevestiging biedt. Indien geen bevestiging is gevonden, durf dan één stapje terug te keren, tot op het punt waar je eerder wel bevestiging vond! Start opnieuw met een nieuwe hypothese en test deze opnieuw uit. Iteratie in kleine learning-loops heet dit. Kleine stapjes is wat je wil! Immers, je kan innovatie en creativiteit niet plannen noch voorspellen, wel begeleiden en faciliteren.
C. Empathie
Altijd, maar dan ook altijd, met de klant in het centrum.
De gulden snede hier is ‘empathie’: wat voelt iemand, en waarom? Als je dat kan begrijpen, van een specifiek afgelijnde doelgroep, ben je echt al halfweg! Hou je niet bezig met de repliek van de verkeerde doelgroep. Luister naar die mensen voor wie jouw oplossing er toe doet.
Kerngedachte: nieuwe waarde ontstaat waar mensen een ‘emotionele pijn’ kunnen vermijden (pains, fears, frictions) of een ‘emotioneel voordeel’ kunnen binnenhalen (gains, dreams).
Besluit
- Eerst leren, dan pas business. Iedereen onderneemt, iedereen is intra- of entrepreneur.
- Zet mensgerichtheid centraal. Gebruik een techniek, en ambieer lokaal ondernemerschap. Het is jouw gouden ei.
- Het juist observeren (empathie), en het oprecht leren (valideren) is het grootste werk. Zelfs al zet je soms een stapje terug (iteratie). Doing the right thing! De rest is techniek, en volgt bijna als vanzelf ;-)
- Niemand kan voorbij de kracht die mensen kunnen uitstralen en de verbinding die zij kunnen waarmaken. Ben jij een lokale overheid, of een winkelier, een retailmanager, een producent of een merkfabrikant? Bedenk dan nu jouw scenario om "de kracht van de mens" in te zetten als het fundament voor jouw toekomst.
Goed dat je deze blog leest en kennis verzamelt. Misschien maak je nu wel plannen? Maar daar knelt voor velen ook het schoentje. 'Plannen maken' gaat hand in hand met 'doen'. Het is finaal jouw 'doekracht' wat telt: kom dus ASAP in een doe-modus. Pas daar worden de prijzen voor jou, en de medailles voor de intrapreneurs, uitgedeeld.
Klaar voor de toekomst? Blue Ocean Company biedt éénvoudige (online) of uitgebreide (onsite) scenarioplanning aan. Ideaal om jouw toekomst meer helder te krijgen.
Intrapreneurship kan je via vele wegen aanvuren. Het activatieprogramma SPARK is een uitgelezen plan van aanpak. Beschikbaar in aparte routes voor retailers, leveranciers of lokale overheden.
Lees meer ...
Ontdek meer over 'Vernieuwen' en 'Ondernemerschap aanjagen' op onze Spark-pagina. Je kan er eveneens een e-book of template downloaden.
tip: je kan onze nieuwste publicaties steeds volgen op Facebook of Linkedin
Meld je aan voor 'nieuwe blog'-updates
Wij versturen geen periodieke nieuwsbrieven, maar we brengen je met plezier op de hoogte telkenmale er een nieuwe blog door ons team werd gepubliceerd