Innoveren, het buzz-woord van deze maand. Maar waarom eigenlijk? Wat betekent het eigenlijk? De meest gebruikte definitie voor innovatie luidt als volgt: “Iets nieuws dat waarde creëert voor de consument en dat nog niet bestond. Dit kan zijn op het gebied van product of dienst, klant of klantervaring en op het gebied van het business model of het proces”.
Het grootste gevaar van dit soort hypes is dat we met z’n allen gaan denken dat innoveren de heilige graal voor de retail is. We gaan ons massaal opsluiten op de hei en komen pas terug als we een briljant idee hebben bedacht. Als we een geweldige innovatie hebben verzonnen. Vervolgens gaan we ons briljante idee de markt op duwen. En dan gaat het zeker lukken. Niet dus! Hier gaan juist de meeste ondernemers hopeloos in de fout. Het elektrische mes is een prachtig voorbeeld van dit denken. Prachtig product. Briljant bedacht en uitgevoerd. Alleen was het de oplossing voor een probleem dat niemand had!
Innoveren werkt alleen als je heel goed weet welk probleem je van je klanten er mee oplost. Zorg er dus eerst voor dat je precies weet wat op dit moment de problemen zijn van je klanten. Dat je heel goed weet voor welk probleem van jou klanten, jij graag een oplossing voor zou willen bieden. Ga vooral niet innoveren omdat het nu ineens een buzz-woord is. Doe het omdat je het leuk vindt de problemen van je klanten op te lossen. Doe het je omdat je oprecht waardevol wilt zijn voor jouw klanten. Doe het omdat je vindt dat het gewoon bij jou als winkelier hoort.
Betrek je klanten vervolgens ook in de oplossingsrichting waarin je denkt. En vraag voordat je je jouw idee gaat lanceren vooral ook welke waarde je klanten voor jouw oplossing over hebben. Anders doe je alles goed maar ga je op het laatst toch nog de ‘bietenbrug’ op omdat je klanten niet bereidt blijken te zijn om de prijs die je eraan gekoppeld hebt te betalen… Begrijp mij goed: ik geloof heilig in innoveren. Maar ga wel innoveren om een oplossing te vinden voor een probleem dat leeft bij jouw klantengroep en niet om het innoveren zelf!
Retailtrends
Dit artikel is eerder als column geplaatst in RetailTrends #9, september 2015.
Wouter is vaste columnist van RetailTrends. Iedere maand geeft hij zijn kijk op de ontwikkeling binnen Retail.