Weg met al dat kopieergedrag! In de winkelstraat zien we het veel te veel: etalages en winkels die niet van elkaar te onderscheiden zijn. En dan maar mopperen dat er steeds meer mensen online gaan shoppen…
Als we willen dat de consument bij ons blijft kopen zullen we waarde voor die consument moeten leveren. En dan ook nog in een omgeving die verleidt, inspireert en motiveert. Om dit te doen zullen we dus continu nieuwe artikelen of services moeten ontwikkelen die zorgen voor een prikkel bij de consument. We zullen innovatie moeten activeren en omarmen.
Veel ondernemers hebben echter angst om te innoveren. Heb ik wel de juiste mensen aan boord om te innoveren? Als zo’n innovatie niet aanslaat bij mijn doelgroep, wat voor risico’s loop ik dan? Wat gaan al die innovaties wel niet kosten? Al deze vragen zijn herkenbaar en horen bij een fixed mindset. We kijken alleen naar mogelijk problemen in het eindproduct. Zoals in een eerder verschenen artikel moeten we juist de weg naar het einddoel gaan omarmen. Stimuleer het leren van gemaakte fouten. Werk aan een growth mindset.
Om deze stap te maken zullen we als eerste stap in onze strategie alles moeten gaan monitoren, gaan meten. Vol gas geven op een nieuwe, op innovatie gerichte strategie brengt vele grote (financiële) risico’s met zich mee. Om dit te voorkomen moeten we een hele serie van (wat kleinere) pilots op tuigen. In deze diverse pilots worden verschillende implementatiescenario’s toegepast. Door dit te doen, zijn we in staat om de matig presterende pilots te skippen en alleen te focussen op die zaken die werken.
Met de analyses van de output van de goed werkende pilots kunnen we vervolgens kijken hoe en waar deze zijn in te passen in onze ondernemen. 'Meten is weten' geldt nog steeds! Bij het ontwikkelen van de pilots moeten we met name letten op schaalbaarheid. En bij het meten moeten we met name letten op tractie; hoe snel wordt het door de consument omarmd. Als we dit niet doen, dan zullen de pilots niet werken. In grotere organisatie zullen we ook de schaalbaarheid moeten faseren, in kleinere organisaties speelt dit geen rol van betekenis.
Vaak krijgen we ongevraagde feedback van klanten en denken we dat we onze aanpak (ons concept) moeten verdedigen. Bij feedback gaan we automatisch in de weerstand. Draai het eens om en vraag zelf waar je feedback op wilt hebben. Dat maakt het luisteren naar wat mensen echt willen bijdragen makkelijker. Vraag feedback en zet jezelf van de weerstand in de leerstand. De wereld is niet maakbaar. Hou dus op met het maken van masterplannen. Maak het klein en ga het DOEN. Het gaat er in deze fase niet om of het efficiënt is, maar of het effectief is! Efficiëntie gaat uit van aannames en dat de wereld maakbaar is. Maar de wereld is niet maakbaar en dus moet je de werkelijkheid zo snel mogelijk binnen halen in experimenten. Vooral pogingen gaan doen, experimenteren.
Alleen als je luistert en handelt naar de feedback van je klanten, kan je een businessmodel bouwen waar de consument voor naar je winkel komt en blijft komen!