Hallo, wakker worden!
Dat alles echt anders is voor ons winkeliers is geloof ik wel duidelijk nu. De ene na de andere formule valt weg uit het straatbeeld. En het einde is niet in zicht.
Een radicale paradigmawissel is nodig. We zullen moeten leren omgaan met onzekerheden. We ruimte moeten creëren voor verschillende meningen naast elkaar. En we zullen moeten leren om conflicten te zien als leermomenten. Alles draait om contactmomenten met onze klanten, online zowel als offline. Deze contactmomenten geven ons de kans om waarde toe te voegen voor diezelfde klant. Dus zal het niveau van de contactmomenten drastisch omhoog moeten. Een eerste stap naar verhoging van contact niveau is je openstellen (=zonder oordeel) voor (de mening van)de klant!
Het is bekend dat mensen die in een gevaarlijke, levensbedreigende situatie komen, op drie manieren kunnen reageren, die men aanduidt met de woorden, flight, fight en fear. Of met andere woorden: kiezen om te vluchten, om terug te vechten of helemaal niets doen en verlamd blijven van angst. Ik zie dat veel winkeliers in de huidige bijzonder gevaarlijke situatie waarin we ons bevinden, vooral veel te veel stokstijf blijven afwachten in plaats van actie te ondernemen. En zij die wel actie ondernemen en proberen terug te vechten tegen het zware weer waarin ze we ons bevinden doen dat niet altijd op de juiste manier. Dat komt omdat winkeliers zich te veel focussen op het vijandbeeld van de e-commerce. Maar toch is de internetconcurrentie vandaag voor retailers niet het grootste probleem. Het probleem is wel dat retailers zodanig zijn meegegaan in de prijzenstrijd dat al hun marge zo goed als volledig weggesmolten is. Winkeliers hebben vooral behoefte aan nieuwe toegevoegde waarde, aan een nieuw verdienmodel. En dus zullen wij moeten innoveren om te overleven.
In de huidige omstandigheden waarin alles pijlsnel verandert, zit er voor winkeliers maar één ding op: zich aanpassen aan de veranderende realiteit. Winkeliers moeten zich de vraag durven stellen waarom zij er eigenlijk zijn, waarom consumenten hen willen betalen en wat consumenten eigenlijk zouden missen als zij er niet meer zouden zijn. Die vragen vormen de basis voor het befaamde ‘zichzelf heruitvinden’. Maar zichzelf heruitvinden gaat veel verder dan alles op alles zetten om het juiste advies te geven over producten. Verrassen, tot de verbeelding spreken, verbanden leggen en verhalen bouwen die verbinding met de consument creëren moeten de nieuwe troeven van de winkelier worden. Het gaat niet meer over verkopen of adviseren maar over het creëren van memorabele momenten.
Retailtrends
Dit artikel is eerder als column geplaatst in RetailTrends #9, september 2016.
Wouter is vaste columnist van RetailTrends. Iedere maand geeft hij zijn kijk op de ontwikkeling binnen Retail.
Wilt u meer informatie of reageren?
Contact Wouter van der Ley via email wouter@blueoceancompany.nl of bel 06-51412131