De klappen die in de winkelstraat worden uitgedeeld zijn ongekend. Een ondernemer kan nog eens een omzet van min 10 procent, of zelfs min 15 procent, verwerken, maar een halvering van je omzet of nog meer is gewoon niet op te vangen. De economische gevolgen zijn dan ook desastreus in de centrumgebieden en de winkelstraten. Hier is dan ook terecht veel aandacht voor in de pers. Maar dat is nog niet alles!
Hotspots
Wat hier nog bovenop komt is de klap in de winkelstraat op sociaal en emotioneel vlak.
We vergeten vaak dat de winkelstraat, maar ook de weekmarkten, een sociale hotspot zijn in onze samenleving. De plek waar je met elkaar afspreekt, waar je elkaar altijd wel even tegenkomt, waar er altijd wel tijd is voor een praatje, al dan niet met een bakkie erbij. Wat is er nu leuker dan gezellig met wat vriendinnen te gaan winkelen. Lekkere koffie en wellicht ook nog even samen lunchen. De winkelstraat is een ‘social meeting place’.
En deze hotspots genereren naast de intermenselijke contacten ook nog eens veel economische effecten voor de ondernemers aldaar. We zien hier dat het benutten van commerciële kansen samen kan gaan met het oplossen van menselijke noden. Wat goed is voor de gemeenschap, is ook goed voor de commercie.
Duurzaamheid en maatschappij
Daarnaast zijn onze winkelstraten een broedplaats voor duurzaamheid. Repaircafé’s, verhuurwinkels en circulaire retail projecten vinden hier een plek en zetten ons al winkelend aan het denken over onze omgeving en hoe wij met producten omgaan.
En wat te denken van de plek die het centrumgebied al sinds het bestaan van steden ons te bieden heeft. Van verre kijkend weet je dat bij de kerktoren het sociaal-economisch hart van de gemeenschap is. De kerk, het café, het marktplein, de bakker, de slager en de kruidenier bevinden zich in dit kloppend hart. Een kaalslag in deze gebieden, leegstand en verloedering, is de doodsteek van een gemeenschap. Het centrumgebied is en blijft het visitekaartje van een gemeenschap, de thermometer voor bewoners en natuurlijk een zeer belangrijke economische en maatschappelijke motor.
Naast alle economische argumenten, die al in vele media worden geroepen, wil ik een lans breken: om vooral niet te vergeten dat onze centrumgebieden en winkelstraten naast een economische waarde ook een zeer grote, niet te onderschatte sociaal- maatschappelijke waarde vertegenwoordigen in onze samenleving.
Dat deze maatschappelijke rol aan verandering onderhevig is spreekt vanzelf. Het centrum zal ongetwijfeld compacter worden, maar vooral ook weer vitaal.
DNA
En dat houdt in dat we met een (vernieuwde) bril naar centrumgebieden moeten kijken.
-
Online is dan wel de nieuwe norm, maar we zien ook een herwaardering van het lokale aanbod. We zien een groei van de verkoop van lokale food producten.
-
Dichtbij is het nieuwe veilige gevoel. We onderkennen ineens weer het belang van levende buurten. Waarbij we deze levende buurten dan wel als een sterk merk zullen moeten neerzetten.
-
We zullen het centrumgebied als een warenhuis moeten promoten. We zullen lokale merken moeten presenteren als unieke merken. De centrummanager zal als brandmanager het gebied moeten faciliteren.
-
We zullen het centrumgebied als een collectief moeten neerzetten en naast aandacht voor de commerciële activiteiten ook de culturele, toeristische en maatschappelijke speerpunten moeten benoemen.
En dat zal voor elk centrum anders zijn, elk centrum heeft zijn eigen DNA en is daarmee ook zijn eigen brand.
Ontdek ons programma VITAAL: dit helpt gemeenten, ondernemers en vastgoedeigenaren om de negatieve spiraal van dalende bezoekersaantallen en toenemende leegstand om te buigen door gezamenlijk vitale centrumgebieden te realiseren en te behouden.