Geen woorden maar daden
Het zonnige voorjaarsweer zorgt, ondanks alle lock down-maatregelen voor veel winkelend publiek. Blijkbaar zijn er genoeg centrumgebieden met voldoende aantrekkingskracht ondanks de beperkte horecafaciliteiten en de storende leegstand.
Laat dit een mooie stimulans zijn, maar laat je ook niet verblinden. Aan alle ondernemers en vastgoedeigenaren die reeds eerder de daad bij het woord wilden voegen voor een meer levendig centrumgebied: “Verbind nu visie met daadkracht en kom in actie!”. Bekijk nu de mogelijke scenario's, en ijver nu voor een gedragen plan! Was dit eerder 'mooi meegenomen', dan wordt dit na corona meer dan 'broodnodig'.
De kracht van het doen: doekracht
Veel gemeenten, winkelondernemers en vastgoedeigenaren zitten nog met de vraag: “Hoe trek ik voldoende (nieuwe) bezoekers naar mijn centrumgebied?”. Er zijn wel plannen en intenties maar feitelijk resultaat blijft uit. Hoe komt dat toch?
Het winkellandschap in Nederland en België is inderdaad complex en er is weerstand voor verandering bij gemeenten, winkelondernemers en vastgoedeigenaren. Maar een belangrijke voorwaarde om centrumgebieden toekomstbestendig te maken is ‘doekracht’.
Onder ‘doekracht’ verstaan we het vermogen om plannen om te zetten in actie en resultaten. Het is de intentie om in beweging te komen en een bijdrage te willen leveren (doen), alsook de potentie om die te kunnen leveren (kracht).
De focus ligt dus bij de uitvoering in plaats van plannen maken, beleidsnota’s schrijven en programma’s opstellen. Realiseren is het ultieme doel en beleidsplannen moeten hieraan ten dienste staan. Denken en doen gaan hand in hand. Dit is nu urgenter dan ooit.
Al ziende blind of kip zonder kop?
De focus op realiseren vraagt visie en daadkracht. Je moet dus wel een ambitie hebben, iets te wensen hebben, anders heeft doen geen doel. Hier gaat het vaak al mis.
Het creëren van vitale centrumgebieden is complex en vraagt een goed samenspel tussen ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeenten. Een helder beeld van een gezamenlijke toekomst is cruciaal en tegelijkertijd een uitdaging om te ontwikkelen, omdat
- men het risico loopt te veel op te gaan in de huidige vraagstukken en problematiek;
- men wegkijkt voor de problemen die opdoemen, omdat men beducht is voor onzekerheid of impact op de status quo;
- deze spelers ieder met een ander belang en andere timing zitten. De ‘gemeente’ is gebonden aan het coalitieakkoord en het ritme van verkiezingen, ‘vastgoed’ aan het rendement van langere termijn belegging en ‘winkelondernemers’ zijn op zoek naar korte termijn resultaat.
De visies die, al dan niet met de hulp van gespecialiseerde bureaus, tot leven komen missen hierdoor vaak een integrale blik, negeren lastige thema’s of reiken onvoldoende naar de toekomst. Terwijl een aansprekend wensbeeld mensen juist in beweging brengt.
Willen is kunnen
Plannen maken om het plannen maken is zinloos en geeft niet meer dan de schijn van progressie. “We komen in actie zodra het plan af is”. In de tussentijd hoeft er geen doekracht te worden getoond of in samenwerking tussen de spelers te worden geïnvesteerd. Dit mechanisme houdt de huidige situatie comfortabel in de hand.
Daarentegen helpt een gedeeld toekomstbeeld of gedroomde oplossing wel met:
- het bieden van focus en richting;
- het verbinden van partijen aan de hand van een gemeenschappelijk richtpunt;
- het smeden van samenwerking en het mobiliseren van energie om de gewenste situatie ook werkelijk te realiseren.
Een helder beeld van de gewenste situatie en het besef van de huidige situatie geeft zicht op wat er te doen staat. Als deze beelden dan ook nog eens door samenspel tussen ondernemers, vastgoedeigenaren en gemeenten tot stand komen ontstaat er pas echt draagvlak om te doen wat nodig is.
Hoe pak je dit aan?
De daad bij het woord voegen
Om de gewenste situatie te realiseren is een constructieve samenwerking tussen de belanghebbenden noodzakelijk. Kleine teams waarin ondernemers, vastgoedeigenaren en de gemeente zijn vertegenwoordigd ontwerpen in co-creatie verbeteringen, die na validatie in stapjes worden ingevoerd. Mochten de teams onverenigbare belangen hebben dan is een democratisch besluitvorming noodzakelijk om onnodige discussie en frustratie te voorkomen.
Tijdens de realisatie is het belangrijk dat de gekozen richting goed wordt bewaakt en wordt gekeken of de samenwerking tussen alle teams en spelers nog goed verloopt. Fouten mogen worden gemaakt, omdat die leiden tot inzichten wat beter of anders moet.
De volgende suggesties helpen tijdens de realisatie om doekracht te versterken.
- Focus op het realiseren van het gewenste effect. Stop geen tijd in zaken die niet bijdragen aan het bereiken van de gewenste situatie.
- Kijk op ieder moment of je al wat kan doen in de goede richting – zonder al te grote kans op averechtse en ondoordachte acties. Doe dat vervolgens ook.
- Formuleer ‘quick wins’. Ga hiermee aan de slag en laat zien als er al wat gerealiseerd is: vier je successen!
- Houd vol, ook als het tegenzit.
- Formeer kleine teams die met voldoende en veiligheid biedend kader enerzijds en toereikende ruimte en autonomie anderzijds aan de slag gaan. Het resultaten van deze teams kunnen als voorbeeld dienen om het nieuwe (wensbeeld) duidelijk te maken.
In de volgende blog over effectief samenspel zullen we stilstaan bij het verbinden van partijen en het smeden van samenwerking. Die samenwerking start met een gedeelde urgentie om in beweging te komen en een lonkend perspectief om naar toe te bewegen.
#klaarvoordetoekomst
Met het revitalisatieprogramma ontwikkelen gemeenten, retailers en vastgoedeigenaren de mogelijkheid om AANTREKKELIJKE CENTRUMGEBIEDEN te creëren door samen in deze ‘gouden driehoek’ hun OPGAVEN te REALISEREN. Al doende leren zij te werken aan DOEKRACHT en effectief SAMENSPEL, zodat zij niet één keer maar steeds opnieuw kunnen bouwen aan “welvarende en levendige centrumgebieden met meer bezoekers. Hiermee slagen de betrokkenen erin samen te werken en de complexiteit van de belangen te ontrafelen met behulp van bewezen voorwaarden, een helder proces en een gedeelde werkwijze. Samenspel met resultaat: doekracht.
Klaar voor de toekomst? Bouw online samen met ons jouw scenarioplanning. Overzie de opties, creëer inzicht en krijg grip op de toekomst. Download alvast de template.
Wil je eerst meer inzicht? Organiseer een ‘Schouw’, al dan niet aangevuld met een Makers Day voor een reeks eerste acties en quick wins.
Wil je eerst eens proeven? Laten we een verkennende workshop organiseren onder de stakeholders om de complexiteit te tonen, het speelveld te (h)erkennen, en kennis vaardigheden en inspiratie te delen.
Wil je een Proof of Concept? Start en faciliteer een Retaillab, incl. het doeboek en digitaal platform voor de deelnemers. Fase 1 is ‘in beweging brengen’ & verbinden’, Fase 2 is ‘vermogen opwekken en behouden’.
Lees meer ...
Ontdek meer over 'vernieuwen' en 'innoveren' op onze Unlock-pagina. Je kan er eveneens een e-book of template downloaden.
tip: je kan onze nieuwste publicaties steeds volgen op Facebook of Linkedin
Meld je aan voor 'nieuwe blog'-updates
Wij versturen geen periodieke nieuwsbrieven, maar we brengen je met plezier op de hoogte telkenmale er een nieuwe blog door ons team werd gepubliceerd