En toen was we Corona [dutch]
Veel winkelgebieden kennen problematische leegstand. Ze moeten bovendien compacter en diverser worden om te concurreren met webshops. Diverse gemeenten zijn actief met hun transformatie-opgave: “hoe wordt ons centrum weerom levendig, hoe moeten we compacter en aantrekkelijker worden?” En toen kwam de Corona pandemie. Wat betekent dat voor die opgave?
Een nieuwe standaard in retail
De retailsector wordt zwaar getroffen door het Coronavirus. De consument wordt al een maand gedwongen om zo veel mogelijk thuis te blijven en de meeste winkels zijn al weken gesloten in Nederland en gaan weer mondjesmaat open. In België is er nog steeds sprake van een verplichte sluiting. De horeca kampt nog steeds met een gedwongen lock-down en alleen de supermarkten en veel online-winkels ontspringen de dans. In ieder geval zal de zogenoemde anderhalve-meter-economie tot 1 september van dit jaar, maar waarschijnlijk nog veel langer, ons dagelijks leven bepalen.
Dit heeft hele belangrijke gevolgen voor de fysieke retailers. Consumenten zullen genoodzaakt zijn om hun bezoek aan de winkel meer te gaan plannen.
De pre-sales activiteiten van de retailer worden dus nog belangrijker: zorg dat je tijdens de oriëntatiefase al aanwezig bent bij de consument. Weet wanneer de klant naar het centrum komt.
De lay-out van de winkel zal moeten worden aangepast, maar ook zal de kwaliteit van het winkelpersoneel nog veel meer doorslaggevend zijn dan het al was.
Convenience wordt de norm, menselijkheid wordt de echte premium! Het aantal toevallig binnenlopende klanten neemt af en de conversie zal flink omhoog moeten.
De consument zal minder kilometers willen maken voor het winkelen en dat geeft weer nieuwe kansen voor de lokale retailers, mits zij in staat zijn om de perfecte klantreis te bieden. Door hun ‘persoonlijke’ aanpak hebben zij wel reeds een stapje voor. Zowel on- als offline!
Attraction beats experience (Attraction eats experience for breakfast ;-)
Was de afgelopen jaren ‘beleving’ het toverwoord voor de fysieke retailer, ook hierin is de invloed van het Coronavirus groot. Waren wij allemaal bezig om de verblijftijd van de consument zoveel mogelijk te verlengen in het centrum, wordt dit nu juist beperkt door alle Coronamaatregelen.
Ook de te verwachten economische dip als gevolg van het `coronavirus zal de consument dwingen om prijsbewuster te gaan winkelen.
Maar gelukkig is die mens, die consument, niet alleen ratio-gestuurd. Juist in zware tijden zijn we op zoek naar ‘verwen-momentjes’, naar dingen die ons gewoon een lekker gevoel geven, zelfs al is het niet verstandig of zelfs niet verantwoord. Hier kunnen de lokale retailers wel degelijk op inspelen.
Het is nu nog niet te voorspellen hoe de consument zich zal gaan gedragen als de maatregelen éénmaal versoepelen, maar wij zullen als ondernemer zorg moeten dragen dat we ons kunnen aanpassen aan die dat veranderende gedrag.
Expertteam
Vorig jaar mocht ik deel uitmaken van het Reviewteam lokale transformatie, een initiatief onder de vlag van de Retailagenda van het ministerie van Economische Zaken. Met dit team hebben we in een 15-tal gemeentes gekeken hoe het met de transformatie-opgave staat. Wat zijn de uitdagingen, wat werkt wel en ook wat werkt niet. Wat zijn de lessen die geleerd zijn.
De belangrijkste bevindingen van het onderzoek waren dat het transformatievraagstuk is ingebed in een groter vraagstuk: de veranderende samenleving.
Een andere les die werd geleerd is deze: de pijn die retailer, vastgoedeigenaar en gemeente (de ‘gouden driehoek’) voelt is enkel op te lossen mits een integrale aanpak. Andere partijen zoals cultuur, toerisme, sport en onderwijs maken ook nog eens deel uit van die oplossing. Dit alles vraagt om een flinke omslag in denken en is niet zomaar geregeld.
Rene Vierkant, projectleider van het team omschrijft het als volgt: ‘Het probleem begint onderaan de keten. Van daaruit werk je omhoog. Je agendeert het politiek, en je houdt tegelijkertijd de beweging in de samenwerking tussen gemeenten, retail en vastgoed. Blijf dit koesteren! Daarenboven is het zaak om ook tussen overheidslagen verbindingen te leggen. Dat alles is best een “opgave”.’
Revitaliseren
Om deze opgave succesvol op te pakken hebben wij (Blue Ocean Company, Partners+Pröpper, het Kadaster en Vierders) als ervaren partijen uit de retail-, de vastgoed- en de publieke sector de handen ineengeslagen om een proces in te richten ter ondersteuning van de revitalisering van de centrumgebieden.
Dit proces is al in de praktijk toegepast. Met ons revitalisatieprogramma ontwikkelen gemeenten de mogelijkheid om aantrekkelijke centrumgebieden te creëren door in samenwerking met de actoren (de ‘gouden driehoek’) opgaven daadwerkelijk te realiseren. Al doende leren gemeenten te werken aan DOEKRACHT en effectief SAMENSPEL, zodat zij niet één keer, maar steeds opnieuw, kunnen bouwen aan “welvarende en levendige centrumgebieden met meer bezoekers”.
Hiermee slagen alle betrokkenen erin samen te werken en de complexiteit van de belangen te ontrafelen met behulp van bewezen (raar woord ‘bewezen?’) voorwaarden, een helder proces en een gedeelde werkwijze.
Met elkaar bundelen wij kennis en ervaring om versnelling te organiseren in het verbeteren van binnensteden. Wij staan klaar om ook met uw gemeente aan de slag te gaan.
To Reset or not to reset?
Zoals al vaker aangegeven: “Never waste a good crisis”. Kies nu, en bewust, voor een reset: het nieuwe normaal biedt kansen. Het oude recept is op.
Laten we toenadering opzoeken tussen alle partijen die nu door de crisis zwaar worden getroffen. Laten we, noodzakelijkerwijs, die verbinding gebruiken om de reeds eerder noodzakelijke revitalisering nu volop in te zetten. Samen klaar voor de toekomst!
# klaarvoordetoekomst #fitforthefuture
Met het revitalisatieprogramma ontwikkelen gemeenten, retailers en vastgoedeigenaren de mogelijkheid om AANTREKKELIJKE CENTRUMGEBIEDEN te creëren door samen in deze‘gouden driehoek’ hun OPGAVEN te REALISEREN. Al doende leren gemeenten te werken aan DOEKRACHT en effectief SAMENSPEL, zodat zij niet één keer maar steeds opnieuw kunnen bouwen aan “welvarende en levendige centrumgebieden met meer bezoekers. Hiermee slagen de betrokkenen erin samen te werken en de complexiteit van de belangen te ontrafelen met behulp van bewezen voorwaarden, een helder proces en een gedeelde werkwijze. Samenspel met resultaat: doekracht.
Lees hier meer als lokale overheid of als winkelier
Read more ...
Discover more about 'renew' and 'innovate' on our Unlock-page. There you can also download an e-book or template.