Empowerment met een U, een A of een B?
De kortste weg van A naar B lijkt dan wel efficiënt, ze is helemaal niet effectief. Je kan beter een ommetje maken : dat leidt ergens naartoe …
Met zekerheid aankomen op de bestemming
Denk eens aan de hoofdletter U. Die korte weg tussen A & B wordt gesymboliseerd door een ingebeelde horizontale verbinding tussen de uiteinden van de U. Dit is klassiek PM, Project Management.
Als je met een groep mensen wil werken aan een nieuw idee lijkt de kortste weg het constant projecteren van de verwachte uitkomst, en alle werkmiddelen die daartoe leiden. Management by objectives.
De andere weg, die de randen van de U volgt, lijkt dan wel een omweg maar is veruit veel effectiever.
De organisatie is een verzameling van individuen. De sleutel ligt dan ook bij de aandacht voor een ‘individuele’ benadering. De ‘individuele’ ideeën van deze mensen zijn misschien wel andere dan die van de groep. Maar stel nu eens dat je alle mensen hun eigen ideeën kon bundelen tot, of kanaliseren naar, ‘één groot nieuw idee’. Aha! Dit is HM : Human Management. Dat is cocreatie.
Jij kan geen mensen motiveren
En nu komt het. Ten eerste : je kan mensen niet motiveren, dan doen mensen voor zichzelf. Het zou nogal straf zijn mocht iemand anders dan jijzelf een knop kunnen aan- of uitzetten die jou al dan niet motiveert.
Maar om jezelf te motiveren zijn er ideale omstandigheden nodig: je moet het zelf zien zitten en je moet het zelf willen doen. Wat echt telt is dit : ‘iets’ is geen hulp voor mensen omdat de baas of het bedrijf of de innovatie-manager dat zegt. Helemaal niet : 'iets' is maar een hulp voor iemand als hij of zij dat zelf als een hulp ervaart. We praten dan over verbinding, het vermogen opbouwen om te vernieuwen, en samen energie laten bruisen.
Ten tweede : gemotiveerde mensen willen best wel een doelstelling bereiken. Het grote idee van een organisatie kan dus best aansluiten bij de persoonlijke ideeën van haar gemotiveerde medewerkers. Een zoek het nu niet te ver hè. We hebben het niet over een raket naar de maan of de oplossing voor de klimaatverandering. We hebben het over ‘leuk samenwerken’, ‘luisteren naar elkaars ideeën’, ‘groeien en bijleren’, ‘relaties uitbouwen’, ‘slagen’, ‘creëren’, ‘voldoening’, ‘er toe doen’, ‘bevestiging’, ‘het goed doen’, ‘plezier’, … en zo kan ik nog een uur doorgaan.
Tipping-point & Momentum
Die iets langere weg heeft een ‘sweet spot', een ‘tipping point’. De balans tussen 'optimale voorwaarden creëren' & 'individuele ideeën die zich tot een geheel clusteren'. Dit is waar 'cocreatie' om draait.
En dit is de echte reden waarom het engagement van medewerkers 1/3 van de variantie in + en – bepaalt van een innovatiesucces. Dit is de echte reden waarom bedrijfsresultaten voor meer dan de helft worden bepaald door het bedrijfsklimaat. En dit is de echte reden waarom werkplezier geen luxe of flower-power is, maar wel een gefundeerde strategie op weg naar de toekomst.
Momentum ontstaat wanneer gewone mensen op gewone dagen behoorlijk speciale dingen doen!