Fundamentele veranderingen in de retailsector leiden tot fundamentele veranderingen van het centrumgebied!
We zien de afgelopen maanden dat het online aandeel in de retail een flinke groei doormaakt, en we zien dat veel fysieke retailers in zwaar weer terecht zijn gekomen.
Ondanks deze ontwikkeling kunnen we wel stellen dat de rol van de fysieke winkel zeker niet uitgespeeld is. Sterker nog, naar mijn mening zal deze rol zeer groot blijven.
Maar wel heel anders dan we gewend zijn!
Omarm je klant - de volledige reis
De fysieke retailer zal zowel online als offline haar doelgroep moeten omarmen. Weet wie je doelgroep is, en vooral ook wie je doelgroep niet is. Zorg ervoor dat je de klantreis van je doelgroep naadloos over alle kanalen in beeld hebt en op dezelfde wijze communiceert over al die kanalen. ‘Under promise en over deliver’ moet de nieuwe norm zijn over alle kanalen.
Door goed te weten wat de drivers zijn van jouw doelgroep ben je in staat om waarde toe te voegen voor je doelgroep. Daarom moet jouw ‘verhaal’ een band creëren tussen jou en je doelgroep.
In andere woorden: jouw formule voegt waarde toe voor jouw doelgroep. En die waarde is heel breed. Waarde ligt namelijk niet alleen op de tastbare zaken zoals product, faciliteiten en het kopje koffie, maar juist ook op zaken als beleving in de winkel, veiligheid en expertise van de verkopers.
Centrumgebieden veranderen - compact en relevant
Dit alles heeft natuurlijk ook invloed op onze centrumgebieden. Ook hier geldt dat de rol voor de consument is veranderd. Hadden we het een jaar geleden nog over meer beleving in de centrumgebieden en een trek naar de grote steden, zien we nu dat juist de grote steden het moeilijk hebben en dat de consument juist kiest voor ‘veilig winkelen’ en gemak dicht bij huis. Als gevolg hiervan zullen de winkelgebieden zeker kleiner en compacter worden. Er zitten nog steeds veel te veel retailmeters in onze winkelstraten. Te veel omdat de winkel niet meer het exclusieve kanaal is om producten te kopen, maar ook omdat veel winkels (formules) niet meer aansluiten bij de klantwens van nu en daardoor overbodig zijn geworden.
Maar bestaat het nieuwe compacte centrum dan gewoon uit minder maar wel leuke winkels? Nee, dat zou wel heel eenvoudig zijn. Het nieuwe centrumgebied moet juist ook relevant zijn voor de diverse klantgroepen. En die relevantie zal veel breder zijn dan alleen maar ‘shoppen’. Ook onderdelen als cultuur, toerisme en vergroening zullen essentiële onderdelen worden van het nieuwe vitale centrumgebied.
En ook hier geldt: ‘under promise en over deliver’. Teleurstellingen zullen door de consument genadeloos worden afgerekend.
Doekracht en samenspel zijn de sleutels
Het schetsen van het plaatje is misschien wel het makkelijkste gedeelte, om tot een relevante daadwerkelijke invulling te komen is een stuk moeilijker. Enerzijds is het ideaal plaatje een moment opname. Door de enorm snelle ontwikkeling van de consument/bezoeker zullen we ons ideaal plaatje continu moeten aanpassen! En anderzijds zien we dat in de praktijk de stap van het ideale plaatje, de droom, de visie, te komen tot een daadwerkelijke invulling in de praktijk van dat plaatje een welhaast onmogelijke opgave blijkt te zijn.
Het gebrek aan samenwerking tussen de diverse partijen en het ontbreken aan doekracht bij die partijen staat een succesvolle transformatie in de weg. Besteed dus niet alle energie in het maken van het ideale plaatje, maar ga met elkaar aan de slag. Ga kleine verbeterstapjes maken. Door samen aan de slag te gaan komt de nodige samenwerking tot stand en wordt ook de te volgen weg steeds duidelijker.
Besluit
Leren door te doen dus. Ofwel: beleid maken en beleid uitvoeren gaan hand in hand!
De opgave die voor ons ligt is complex en uitdagend. Door samen kleine stapjes te maken is het wel een uitdaging die haalbaar is, energie geeft en zorgt voor nieuwe dynamiek en samenhang. Met een tevreden consument als gevolg. Doen dus!
Klaar voor de toekomst? Blue Ocean Company biedt éénvoudige (online) of uitgebreide (onsite) scenarioplanning aan. Ideaal om jouw toekomst meer helder te krijgen.
We bieden een plan van aanpak aan in aparte routes voor retailers, leveranciers of lokale overheden. Telkens gericht op doekracht en effectief samenspel tussen actoren die willen werken door middel van mastery, autonomie en purpose aan 'het verbinden van mensen'!
Ontdek er meer over op www.vitaalcentrumgebied.nl