De start van een nieuw decennium. Het ziet er helemaal niet rustig uit!
In een moment van paniek waar men die ‘ongrijpbare’ consument niet te pakken krijgt gaan velen van ons denken aan het kopiëren van een ander zijn, ogenschijnlijk werkende, aanpak. Niets is meer verkeerd. Want jouw beste kans ligt net bij jouw eigen unieke emoties, aandacht en relatie die je aan die klant te bieden hebt.
Come-back van de ‘roaring twenties’?
Er is een nieuw decennium aangebroken en het ziet er niet naar uit dat het een rustige tijd gaat worden.
Een greep uit de berichten van de eerste week van 2020:
-
Amazon kondigt aan te overwegen om fysieke winkels in Duitsland te gaan openen.
-
Er wordt gesproken over een naderende crisis.
-
De minister wil, door de oplopende kredieten, het online shoppen aan banden leggen.
-
Brouwers omarmen alcoholvrij bier in jacht op groei.
-
Het uur U nadert voor de Amsterdamse Wallen.
-
Mening enseigne verdwijnt uit het straatbeeld
Copy paste
De consument is nog steeds de baas. Doch, men kan zien dat retailers en fabrikanten van merken bijna panisch proberen om de consument te behagen. Om het even. Zelfs al gaat het in tegen het DNA van het bedrijf!
Ingegeven door angst doet men pogingen om die ‘ongrijpbare’ consument toch te pakken te krijgen. Na 100 jaar is er kennelijk nog maar weinig veranderd: we zien in onze omgeving een succesvol idee aanslaan bij een groep consumenten en gaan direct aan de slag om hetzelfde idee ook voor onze doelgroep te kopiëren en toe te passen. Of het nu gaat over fysieke winkels van Amazon in Duitsland, in navolging van de VS, of het gaat over het nuttigen van alcoholvrij bier, copy paste is de meest toegepaste tactiek.
En voor de zekerheid doen we het bovenop onze reeds bestaande activiteiten! Gewoon èn-èn, om vooral niets te hoeven missen.
Convenience of relatie: een simpele keuze
De consument echter is steeds duidelijker. De consument koopt of vanuit convenience, of gebaseerd op een relatie. Als we iets gewoon zo snel mogelijk nodig hebben en er is geen hoge emotionele waarde aan verbonden, dan is het gemak van dat moment beslissend. Is er wel een hoge emotionele waarde verbonden aan de aanschaf, dan zal de consument kiezen op basis van de relatie. Op basis van de relatie is er een verwachting bij de consument. Hoe hoger die verwachting is bij de consument, des te loyaler zal zij zijn! En let wel: die verwachting heeft doorgaans niet zoveel te maken met het product zelf!
Of wij nu een retailer zijn die een product verhandelt, een producent die een merk groot maakt of een ambtenaar met verantwoordelijkheid voor het stadscentrum, het gaat in dit nieuwe decennium om het sterker beantwoorden van de verwachtingen van de consument.
Return on attention
Het gaat over emoties, aandacht en relaties: return on attention
-
Het stadscentrum: Van place to buy naar place to be
-
De fysieke winkel: Van verkoper naar verbinder
-
De leverancier: Van merk naar community
Met Blue Ocean Company faciliteren wij al 10 jaar retailers, leveranciers en lokale overheden in succesvolle transformatie trajecten. Ook in dit nieuw decennium, de ‘roaring twenties’ staan wij weer voor u klaar!