Design Thinking in 5 stappen [Dutch]
Design Thinking made easy
Deze blog is een vervolg op "Intrapreneurship versus vernieuwen: 3 tips"
Een duidelijke en werkbare aanpak om aan nieuwe waarde en innovatie te werken in je eigen bedrijf met je eigen team. Dat lost jouw probleem op. Want de meesten van ons willen best aan innovatie werken. “Maar hoe dan?”
Vernieuwing staat ook op jouw agenda. Niet omdat ‘innoveren moet’, maar wel omdat ‘toegevoegde waarde bouwen’ de beste manier van ondernemen is. Zo kan je immers prijserosie en margeverlies tegengaan: door aan nieuwe margegroei werken.
5 stappen brengen jou naar jouw oplossing
In deze veranderende wereld is het de opdracht voor iedereen om steeds opnieuw waarde te creëren. Doe je dat niet, dan daalt je rendement: door snel oprukkende imitatie bij succes, of door een dalende omzet bij uitblijvend succes. Je kan nog eventjes bijpompen door kosten te besparen en efficiëntie te verhogen, … maar ook dat is eindig.
Waarde creëren daarentegen is oneindig. Niet altijd makkelijk, maar wel goed doenbaar dankzij de aanpak van ‘design thinking’.
- Hoe laat je een mindset voor vernieuwing bloeien?
- Hoe stel je een concreet en bruikbaar stappenplan op dat structuur en houvast biedt?
- Welk denkkader leidt naar een dynamische en succesvolle innovatiestrategie?
- Welke do’s en dont’s kan ik gebruiken om risico te verlagen en succes te verhogen?
Stap 1 De mindset voorbereiden: ruimte voor winnend momentum maken
Het heeft niet zoveel zin om in het wilde weg aan innovatie te beginnen. Creëer een momentum: zet een mindset, selecteer de beste kansen en geef jouw team een perspectief om ‘in actie’ te komen. Het is een beetje als ‘primen’ bij het schilderen in huis: eerst de grondverf, dan het mooie kleur.
Je kan een praktische 'worksheet' (incl. handleiding) downloaden onderaan de pagina 'innoveren'.
Stap 2 Het beginpunt: wat is er nu?
Hoe bepaal je de opportuniteiten waarop je kan verder bouwen? En waar is jouw DNA het sterkst? Start met de ‘Waarom van je onderneming’. Gebruik dit als een ‘kompas’ om de juiste koers zetten. Het doel is ‘empathie’: echte klanten met echte problemen en echte dromen.
Actiepunt: observatie van wat 'telt' als toegevoegde waarde voor jouw klant, en samen met het team het potentieel ontdekken
Stap 3 Brainstormen: wat als?
Stel je even voor ‘wat eventueel mogelijk zou zijn’? Goede ideeën verzamelen zonder een snuifje van die mooie verbeelding is gedoemd om binnen een comfortzone te stranden op enkel wat operationele ideetjes. Er zijn meerdere wegen naar Rome. Goed nieuws: dat geeft jou meer kans op succes. Zet de haalbaarheidszeef aan de kant. Voor eventjes.
Actiepunt: bedenken van ideeën, met een vertaling in visuele schetsen of pitches
Stap 4 Concepten uitwerken: wat is wauw?
De weg naar nieuwe toegevoegde waarde loopt over drie stappen die het risico op falen verlagen:
- problem-solution fit: ‘Is het door mij geobserveerd probleem wel echt een probleem?’ En vervolgens: ‘Is de door mij bedachte oplossing wel echt een oplossing voor het geobserveerde probleem?’
- product-market fit : ‘Is er een markt voor mijn product’. Een goed idee is verre van een goed product. En een goed product is verre van een goede markt.
- business model fit : ‘Welke bouwstenen houden elkaar in evenwicht?’ Een goed businessmodel is zelden op de eerste dag een schot in de roos! Bezie een verdienmodel als een set van puzzelstukken. Schuif en wissel de stukken, maak meerdere combinaties, en valideer welke ‘puzzelcode’ kan werken op de markt waar ook je doelgroep is.
Ik druk je op het hart: vermijd de verkoopreflex en hou enkel de focus op ‘leren’ en ‘begrijpen’.
Actiepunt : toetsen van oplossingen versus problemen in de markt door 'light' of 'visual' prototypes met als doel ‘validatie’
Stap 5 Testen en al doende valideren: wat werkt?
Stel kleine interne innovatiegroepjes, of makers teams, samen. Het zijn zij die werken aan snelle, lichte of visuele prototypes. Zij testen aannames en schaven het idee steeds bij tot het klaar is voor introductie of verder projectmanagement. Werk met hen naar een Minimal Viable Product toe: die eerste verkoopbare versie. Een MVP is een ‘goede versie’, doch met enkel de elementaire eigenschappen. Je weet wel: waar je doelgroep reeds voor door de knieën ging. Een MVP is dus niet de eerste poging van een ‘slecht werkende versie’. Een geslaagde MVP is haalbaar om te produceren, is waardevol voor de doelgroep, is bruikbaar voor jouw doelgroep en lost hun probleem op. Niet perfect, maar ‘het doet wat het belooft’.
Actiepunt : verfijn prototypes naar een proces of een minimal viable product in een klein maker team.
Probleem of oplossing?
Innovatie is vaak duur omwille van het risico dat eraan verbonden zit. Je kan dus best eerst ‘leren’ en ‘begrijpen’ waar de toegevoegde waarde precies zit. Gebruik jouw tijd, geld en energie bewust en berekend. Succes in innovatie is de kost van falen laten dalen. Ga niet 'een keertje aan innovatie denken', maar probeer om innovatie structureel in te bedden in jouw manier van ondernemen. Want enkel zo kan je succesvol zijn en blijven.
En dan is innovatie geen probleem meer voor jou, maar net door Design Thinking heb je nu een oplossing!
Read more ...
Discover more about 'renew' and 'innovate' on our Unlock-page. There you can also download an e-book or template.