De Jojo wet van SPARK
What goes down must go up!
“Wie heeft dit nu weer verzonnen op het hoofdkantoor?!”
“Door alle administratieve taken die we van het hoofdkantoor moeten doen heb ik geen tijd meer voor de klant”
Een herkenbare situatie? Uit eigen ervaring?
Dit zijn de gevolgen van het doorslaan in het denken in efficiency. Om ons te wapenen tegen marge-erosie en toenemende concurrentie, zowel offline als online, hebben we de afgelopen jaren veel taken en werkzaamheden van de winkelvloer naar het hoofdkantoor gehaald. Uitgangspunt hierbij was het snijden in de kosten. Als het niet direct werkt grijpen we naar middelen zoals de regiomanagers nog meer bovenop de winkels zetten met de do’s en don’ts, of nog maar eens uitleggen welke veranderingen er moeten worden doorgevoerd en de KPI’s aanscherpen. Logische gedachten, maar helaas worden we er nu mee geconfronteerd dat dit niet de oplossing is. Al deze maatregelen werken niet of nauwelijks! Sterker nog, deze maatregelen hebben geleid tot:
- medewerkers die weinig erkenning of waardering voelen en inspiratieloos hun werk doen: zij zijn cynisch, niet bereid tot veranderen, weinig productief en dikwijls afwezig door verzuim.
- organisaties die het contact verliezen met de ‘buitenwereld’: zij worden met de dag minder relevant, missen de boot of worden ingewisseld voor een beter alternatief.
- klanten die zich niet op de juiste manier behandeld voelen: zij raken teleurgesteld, ontgoocheld en haken af.
Klanten krijgen meer macht. Zij kunnen vaak kiezen uit vele alternatieven. Een bezoek aan een winkel, of welke aankoop dan ook wordt een keuze en is niet langer een noodzakelijkheid. Dit vraagt een attractief aanbod, maar ook blije en dienstbare medewerkers.
Kotler
De concurrentiestrijd tussen bedrijven, richt zich volgens Philip Kotler vooral op het onderscheidend vermogen van het aanbod, het product (Augmented Product). Het gaat om de beleving die een consument ervaart bij de aanschaf van een product en niet zozeer om de waarde. Hij zegt daarover: “Concurrentie wordt niet zozeer bepaald door wat bedrijven produceren, maar door wat ze toevoegen aan hun product in de vorm van verpakking, dienstverlening, reclame, adviezen, levering, (financierings)regelingen en andere dingen die voor consumenten van waarde kunnen zijn.” Lees ook onze blog DE REGEL VAN DRIE: HET BLIJE ECOSYSTEEM
Ondernemers
De oplossing is entrepreneurship: je wil ondernemende medestanders. Wij noemen dit de ondernemers in de onderneming. De sleutel voor ‘eenvoudig’ en ‘snel’ verhogen van het werkplezier zit in de verbinding tussen alle lagen van de organisatie. Dit werkt als een jojo: een eeuwige beweging tussen empowerment van boven naar beneden, en de zelfstuwende kracht van beneden naar boven. Vrijheid, veiligheid en vertrouwen vertrekt doorgaans vanuit directie of management. Hierdoor wordt ‘verantwoordelijkheid’ met ‘nieuw vertrouwen’ opgewekt . Men voelt steeds meer een vrijheid om te excelleren. Medewerkers kunnen op hun beurt plezier, passie en progressie ontsluiten. Er ontstaat verbinding en de regie over het eigen welbevinden leidt tot meer werkplezier. Samen met de individuele passie, en het gevoel van vooruitgang, ontstaan meer, en gezamenlijke, prestaties. Deze balans is de ultieme motor voor ondernemerschap in de onderneming. Het maakt arbeid betekenisvol, mensen bewust en door betrokkenheid draagt iedereen bij aan het geheel. Ofwel:
Continue dialoog
Succesvolle organisaties zorgen voor verbinding en vertrouwen en combineren duidelijkheid in koers met het creëren van een sterke band met hun medewerkers. Het is daarom cruciaal om zowel top-down als ook bottom-up met elkaar in verbinding te blijven. We moeten continue de dialoog blijven aangaan en transparant te zijn over doelen en resultaten. Alleen dan werken we aan het gevoel ergens aan bij te mogen dragen, om gezamenlijk verantwoordelijkheid te dragen. En zo ondernemerschap op de winkelvloer te stimuleren. Zodoende blijft de jojo in beweging en werken het hoofdkantoor en de winkelvloer gezamenlijk aan onderscheidend vermogen en daarmee meerwaarde voor de klant. Efficiency wordt ingeruild voor effectief samenwerken.
Het mooiste voorbeeld van iemand die duidelijk wist aan welk hoger doel hij mocht bijdragen, was de schoonmaker van het NASA Space Center in 1962. President John F. Kennedy vroeg tijdens zijn bezoek aan het NASA Space Center aan een schoonmaker wat hij aan het doen was. De man antwoordde: “I’m helping to put a man on the moon, Mr. President”. Hoe klein zijn bijdrage ook is, hij draagt bij en ervaart dat ook zo en is daardoor bijzonder gemotiveerd.
Kleine stapjes
Om niet te verzanden in ‘weer een nieuw project’ pleiten wij er bij Blue Ocean Company voor om klein te beginnen: de waan van de dag neemt maar al te vaak snel weer de overhand en laat alle vooruitgang verdampen. Door klein te beginnen in de ‘normale’ werkomgeving en door het gebruik van slimme tools, spel- en gaming elementen leren de medewerkers op een informele manier. En op een manier die beklijft! De medewerkers nemen deel, het groepsgevoel enthousiasmeert en samen groeien motiveert. Door deze ‘learning by doing’ aanpak wordt de continuïteit van het proces geborgd, de betrokkenheid van de deelnemers verzekerd en de veranderende houding als ondernemer op de winkelvloer geborgd.
Om deze aanpak binnen bestaande organisatie toe te passen heeft Blue Ocean Company een zeer pragmatisch proces ontwikkeld genaamd SPARK.Wil je structureel meer succes binnen jouw organisatie? Meer betrokken medewerkers/afdelingen/franchisenemers en met meer werkplezier? Met voelbaar nieuwe energie die direct tot betere prestaties leidt? Neem dan contact op met Blue Ocean Company!
Lees meer ...
Ontdek meer over 'Vernieuwen' en 'Ondernemerschap aanjagen' op onze Spark-pagina. Je kan er eveneens een e-book of template downloaden.
tip: je kan onze nieuwste publicaties steeds volgen op Facebook of Linkedin
Meld je aan voor 'nieuwe blog'-updates
Wij versturen geen periodieke nieuwsbrieven, maar we brengen je met plezier op de hoogte telkenmale er een nieuwe blog door ons team werd gepubliceerd