Een opmerkelijk verhaal. Geen enkele scheepswerf voor zeilschepen is er in de vorige eeuwen in geslaagd zich heruit te vinden tot bouwer van gemotoriseerde vaartuigen. Geen enkele treinmaatschappij lukte erin om van stoom naar diesel of elektrisch te gaan. Alle oude en ooit zo machtige bedrijven gingen kapot, maar maakten daardoor wèl plaats voor nieuwe.
Leidend of lijdend voorwerp?
‘Creative destruction’: wat er was moest en zou vernietigd worden zonder te veranderen. En dit was meteen de bron van totaal nieuwe waarde, maar dan wel voor iemand anders.
Gek hè? Waarom zou je als ondernemer wachten tot het te laat is? Je bent intellectueel immers overtuigd, en slim genoeg om te weten, dat veranderen ‘part of the deal’ is. En ‘te laat’ is echt een pak vroeger dan je nu misschien denkt. Nog lang voor een bedrijf de boeken neerlegt is er al veel vroeger een 'point of no return' voorbij. Het bedrijf was reeds eerder overmeesterd door negativiteit, gebrek aan ademruimte, geen investeringen meer, een krampachtige houding of verzuurde beslissingen.
Nieuw gaat niet over ‘nieuw’, maar over ‘oud’
Innovatie is niet een kwestie van ‘nieuw te vinden’, maar wel van ‘oud los te laten’.
Creative destruction is een feit. Doe er dus je voordeel mee! Maak voor jezelf, maar vooral voor je omgeving, heel duidelijk welk deel van je marge-vijver je bereid bent los te laten. Blijkt het al bij al dan toch niet nodig: zoveel te beter. Maar bereid minstens het psychologisch terrein in je bedrijf voor. Dat deeltje van die marge – contributie – EBITDA gaat, ooit op een dag, toch voor de bijl.
Het is een vrij éénvoudige oefening - deel voor jezelf jouw totale marge in euro op in 3 cijfers :
-
Wat is de marge die komt van essentiële producten en diensten met potentieel: de kern die je lang wil beschermen
-
Wat is de marge die komt van aanvullende producten en diensten: de triggers die je best wil lossen
-
Wat is de marge die komt van éénmalige kansen, toevalligheden of zonder potentieel: de opportuniteit die met één vingerknip verdwijnt
-
-
-
-
Je zal merken: hoe duidelijker je voor jouw omgeving bent over deze stand van zaken, hoe meer ruimte er komt waar 'nieuw' kan ontstaan.