De angst heeft toegeslagen in de winkelstraat: met een slecht najaarseizoen grijpen we weer massaal naar het kortingsmodel. Mid season sale als oplossing voor alle problemen. En dat terwijl wij nu toch echt beter zouden moeten weten. Onderscheid zit niet in de prijs. Onderscheid zit in het bedienen van de klant op een manier waarop er waarde wordt toegevoegd. In het creëren van een memorabel shopping moment.
Opnieuw wordt het pijnlijk duidelijk dat veranderen moeilijker is dan het lijkt. En zo vreemd is dat nu ook weer niet. Mensen hebben een natuurlijke weerstand tegen verandering. Verandering druist in tegen autonomie en maakt dat mensen het gevoel krijgen dat zij de controle zijn kwijtgeraakt. Verandering maakt mensen onzeker, en we hebben het liever bij het verkeerde eind dan dat we in onzekerheid verkeren. En daarbovenop voelen we ons bijna altijd overvallen door veranderingen, vooral als de uitkomst van die verandering onzeker zijn. In dergelijke gevallen zijn we eerder genegen om ‘nee’ te zeggen dan ‘ja’.
Wij mensen zijn gewoonte dieren en dus voelt verandering van nature oncomfortabel. Bovendien voelt verandering vaak als kritiek op dat wat we in het verleden hebben gedaan. Ook al is hiervan geen sprake. Het tast ons aan in onze zekerheid naar de toekomst: ben ik geschikt voor de verandering? Ben ik voldoende voorbereid? Angst om te veranderen wordt nog versterkt als we in het verleden al een keer hebben misgegrepen met een verandering. Waarom zou het nu wel goed gaan? Angstig gaan we dan op zoek naar succesvolle voorbeelden in onze directe omgeving. Op zoek naar schijnzekerheid, op weg naar kopieergedrag. En altijd zijn er wel weer die voorbeelden voor handen waar de verandering niet succesvol is gebleken.
En toch is veranderen de enige oplossing voor de winkelstraat. De beste veranderingen zijn vaak kleine veranderingen. Immers kleine veranderingen brengen kleine risico’s met zich mee en roepen dus weinig angst op. En als deze kleine veranderingen succesvol zijn zal het enthousiasme om verder te gaan met de veranderingen alleen maar groeien. Doe vooral ook niet te moeilijk over veranderingen. Maak geen meerjarenplanning van veranderingen, korte sprints zijn effectiever dan lange trajecten. Maar we zullen absoluut moeten veranderen: “if we do what we did, we get what we got”. En wat dat is zien we elke dag weer in de winkelstraat!
Retailtrends
Dit artikel is eerder als column geplaatst in RetailTrends #11, november 2016.
Wouter is vaste columnist van RetailTrends. Iedere maand geeft hij zijn kijk op de ontwikkeling binnen Retail.
Wilt u meer informatie of reageren?
Contact Wouter van der Ley via email wouter@blueoceancompany.nl of bel 06-51412131