Koffie of een nieuwe spijkerbroek!
Wat doet u eigenlijk met het geld in uw portemonnee?
We roepen allemaal dat de kaalslag in de winkel veroorzaakt wordt door de snelle opmars van het onlinekanaal. Soms wordt er nog bij verteld dat er ook sprake is van een veel te groot aandeel winkel-vierkante-meters. Beide is ongetwijfeld het geval, maar is er niet nog een derde en zeer belangrijke reden aan te voeren voor de grote druk op het offline winkelen?
We maken andere keuzes hoe we omgaan met de euro’s in onze portemonnee! De consument maakt massaal andere keuzes dan voorheen. Minder kleding en meer aan reizen en uit eten. En dan heb ik het nog niet over het geld dat we spenderen om ‘connected’ te zijn. De eerste uitgaven die we elke maand doen naast de kosten om te leven gaan naar onze smartphones, tablets, laptops en netwerkkosten.
Maar juist op het vlak na het uitgeven van deze euro’s zien we voor het eerst sinds vele decennia een verschuiving van het spenderen van geld aan materialisme naar uit eten. We zien een enorme toename van de omzet in de horeca en ook in het luxe segment van de supermarkten. Luxethuismaaltijden en de uitgaven aan ‘een lekker bakje koffie’ zijn enorm toegenomen. Het aantal gelegenheden om een lekker kopje koffie te drinken zijn excessief gegroeid. Hier zit duidelijk een sociaal element in. Veel jonge mensen worden getriggerd door de ‘belevingen’ die het goed doen op social media. We kunnen ervan vinden wat we willen, maar het gedrag van deze jonge mensen wordt bepaald door “hoe krijg ik een populaire post op Snapchat of Instagram”. Als we in een restaurant zitten worden er eerst foto’s van de gerechten genomen en gepost voordat wij onze eerste hap kunnen nemen. Op dit vlak hebben we het in de winkelstraat volledig laten afweten. Ja, we krijgen sporadisch een kopje koffie of een glaasje alcohol aangeboden op de winkel vloer. Maar dit leidt nog niet tot massale aandacht op social media en, niet verrassend, is de impact ervan op de horeca nihil. Warenhuizen als een V&D hebben deze slag gemist, terwijl daar toch echt een mogelijkheid ligt om ‘social meeting places’ te creëren. Naast een La Place-achtige oplossing kunnen entertainment en zelfs fitness mogelijkheden binnen warenhuizen en winkelcentra aantrekkingskracht genereren voor grote groepen mensen.
Ongetwijfeld is de groei van de online omzet een zeer belangrijke reden van het terreinverlies van de winkelstraat. Maar laten we vooral niet uit het oog verliezen wat de drijfveren zijn voor mensen om in beweging te komen en te socializen. We zullen een optimale experience moeten bieden die ook nog is te vertalen in een social media moment!
Retailtrends
Dit artikel is eerder als column geplaatst in RetailTrends #6, juni 2017.
Wouter is vaste columnist van RetailTrends. Iedere maand geeft hij zijn kijk op de ontwikkeling binnen Retail.
Wilt u meer informatie of reageren?
Contact Wouter van der Ley via email wouter@blueoceancompany.nl of bel 06-51412131