5 tips om niet de verkeerde innovatie na te jagen! [Dutch]
5 tips om niet de verkeerde innovatie na te jagen!
Minder dan 2% van alle innovatieprojecten staan voor 90% van de toegevoegde waarde uit al die innovaties samen. Niet te verwonderen dat zoveel medewerkers, organisatieleden, managers of beleidsverantwoordelijken aarzelen om aan innovatie te beginnen. De grootste ROI is enerzijds te vinden bij innovaties rond het businessmodel of de ‘configuratie’ van de waardeketting. De andere grote opbrengst zit bij vernieuwing rond de klantenervaring: het kanaal, merk of de interactie. Toch is het leeuwenaandeel van de innovaties aan productvernieuwing en –ontwikkeling gewijd. En deze laatste is slechts in beperkte gevallen succesvol of duurzaam.
Waar knelt het schoentje? Blue Ocean Company geeft jou 5 tips
Innoveren doe je als een team, en door middel van een proces. Share Ownership & Play the game.
naar Larry Keeley uit ‘Ten Types of Innovation’
1. Heb geduld!
De gemiddelde beslissingsnemer heeft een compleet irrealistische verwachting naar innovatie toe en wil of kan daardoor geen tijd gunnen aan de groei van iets nieuws.
Hoe pak je het aan?
Gun jouw team en jezelf tijd, en evalueer een juiste uitvoering van het proces i.p.v. de directe return in sales of exploitatie.
2. Maak je team bekwaam en vaardig. Zoek de brug, niet de silver bullet
Vaak denkt men in één workshop, of met één agendapunt op een meeting, de silver bullet te ontdekken. De gemiddelde deelnemer aan een dergelijke workshop of meeting is daar helemaal niet op voorbereid. De uitkomst is quasi altijd oppervlakkig, en veel ideeën zijn usual suspects, imitaties of extensies van bestaande producten.
Hoe pak je het aan?
Gebruik workshops als een ideale basis en brug om het innovatieproces te starten, maar niet als een ijkpunt om te evalueren of om het finale potentieel in te schatten.
3. Wees vroeg, niet laat
Er zijn maar twee momenten om te innoveren: vooraleer het slecht zou kunnen gaan met de inkomsten, of nadat het slecht is gegaan met de inkomsten. Het eerste vraagt visie en leiderschap om in goede tijden mensen en middelen toe te wijzen aan niet-tastbare fases van nieuw te ontwikkelen waarde. De realiteit is dat de meesten van ons pas op zoek gaan naar vernieuwing uit pure noodzaak, bij een burning platform of sense of urgency. Gevolg: veel druk, weinig tijd en onvoldoende middelen. Het is dan helemaal geen pretje om ‘met iets nieuws te komen’.
Hoe pak je het aan?
Maak van vernieuwing een strategie en een manier van ondernemen. Die heeft altijd een plaatsje op de agenda, in de kalender of in het budget.
4. Verwar brainstormen niet met innoveren
De kampioen van de mythes: ‘dat het beste idee moge winnen!’. Uiteraard beginnen innovaties met ideeën. Alhoewel: de meeste innovaties starten bij waarneembare frustraties, en worden pas vervolgens ideeën voor oplossingen. Innoveren gaat niet over ‘bedenken’ maar wel over empathie tonen, valideren en de kunst te itereren. Anders uitgelegd: steeds connecteren met de doelgroep, in kleine stapjes voortschrijdend bewijs leveren van de juiste te volgen weg, en constant herwerken en bijwerken van een wisselende uitkomst. Zelden komt succes voort uit een innovatie die blijft vastkleven aan het initiële beeld, eerste businessplan of oorspronkelijke idee.
Hoe pak je het aan?
Laat altijd de lijst met ideeën van een brainstorm achter jou. Bouw en visualiseer oplossingen o.b.v. van die ideeën! Ga enkel en alleen met deze concepten verder. Een concept is een vertaling van een idee naar een toegevoegde waarde: een pitch, een waardepropositie of een schets.
5. Doe afstand van projectmanagement en ga ontwerpen!
Al te vaak wordt een innovatietraject gerund als een te managen project, waarbij de uitkomst vooraf ingeschat wordt en de uitvoering retrogewijs wordt gepland. Gekker dan dat kan het niet! Als iemand reeds wist wat de uitkomst was, is het geen innovatie meer, toch? Maar door het onvoorspelbare toch te voorspellen worden er pijnlijke offers geleverd: het uitblijven van succes is vaak een reden om aan de executie van het plan te beginnen twijfelen en de zondebokken te zoeken die het plan niet hebben uitgevoerd als dat het zo mooi was bedacht.
Hoe pak je het aan?
Deze tip is er twee waard.
- The clue is the art of Design Thinking! Hou het verdienmodel altijd tot op het einde van het proces. Een goed concept creëert altijd waarde. Het finale businessmodel is niet meer dan een techniek om geld in ruil voor waarde te vragen. Het businessmodel is m.a.w. niet gelijk aan de innovatie.
- En ten tweede: ga niet jouw goede ideeën in een projectplanning gieten. Ga niet in uitvoerende taken opdelen en vervolgens toewijzen aan teamleden. Begeleid je team wèl in het innovatieproces: observeren met empathie, ideeën valideren met bewijs en prototypes, itereren en modelleren tot het goed zit, en dan het verdienmodel opzetten. Ga al doende oplossingen ontwerpen, werk hands-on, denk als een designer.
Het verkennen van deze 10 types van innovaties kan jouw horizon verbreden:
naar Larry Keeley uit ‘Ten Types of Innovation’
- Profit model – how you price your product or service and make money. E.g. Gillette innovated with the razor and blades model.
- Network – external relationships and partnerships. E.g. Toshiba collaborated with UPS to repair Toshiba laptops.
- Structure – how you organize your company. E.g. W. L. Gore has a renowned ‘flat lattice’ where teams form without formal structure.
- Process – doing things differently. E.g. Zipcar radically changed the car hire process.
- Product performance – new products or features. E.g. Dyson launched a transparent vacuum cleaner with no bag.
- Product system – how your product connects. E.g. Mozilla used an army of independent developers to create Firefox and its plug-ins.
- Service – additional support and enhancements. E.g. Zappos empowered customer reps to send flowers or order from a competitor.
- Channel – how you get to market. E.g. Amazon’s Whispernet service allows users to order and download a Kindle book in one minute.
- Brand – the promise you make. E.g. Virgin. From Cola to Space travel, all the many Virgin companies share a fun, challenger image.
- Customer Engagement – the client experience. E.g. Blizzard Entertainment’s World of Warcraft gives players a collaborative gaming experience.
Bron: Larry Keeley ‘ Ten Types of Innovation’
Attractie & transactie zijn onze sleutels. Blue Ocean Company ondersteunt jou bij jouw aanpak d.m.v. opleiding en bewustwording, ontwerp van concepten, coaching van teams, beheer innovatietrajecten en transformatie naar een bruisende cultuur. Download hier ons e-book ‘Vermogen tot vernieuwen’. Ontdek een ideaal proces op onze UNLOCK-pagina, of verdiep je in onze team-aanpak SPARK.
My Text
This is an example text. Here you can also add an image in the text block, upload an image in the settings.