• Retail verandert samen met centrumgebied
    Retail verandert samen met centrumgebied Fundamentele veranderingen in de retailsector leiden tot fundamentele veranderingen van het centrumgebied! We zien de afgelopen maanden dat het online aandeel in de retail een flinke... View more 4 November 2020
  • Is er leven na Corona in de winkelstraat?
    Is er leven na Corona in de winkelstraat? Is er leven na Corona in de winkelstraat? Hoe kunnen ondernemers en gemeenten zich aanpassen om aan de eisen van de moderne consument te voldoen nu de winkelstraat door de lock-down... View more 14 July 2020
  • Geen woorden maar daden
    Geen woorden maar daden Het zonnige voorjaarsweer zorgt, ondanks alle lock down-maatregelen voor veel winkelend publiek. Blijkbaar zijn er genoeg centrumgebieden met voldoende aantrekkingskracht ondanks de... View more 14 May 2020
  • En toen was er Corona
    En toen was er Corona Veel winkelgebieden kennen problematische leegstand. Ze moeten bovendien compacter en diverser worden om te concurreren met webshops. Diverse gemeenten zijn actief met hun... View more 1 May 2020
  • Revitalisatie is weerbarstig
    Revitalisatie is weerbarstig Leegstand en verpaupering laat zich niet oplossen door de dingen te doen zoals we dat voorheen deden. Gemeenten moeten de samenwerking zoeken met winkeliers, vastgoedeigenaren en andere... View more 9 April 2020
  • Dare to care
    Dare to care Iedere crisis is een kans, en de start van een nieuw begin! De crises die we nu mee maken is er een van ongekende aard en omvang. Wellicht is het een uitnodiging aan ons allen om op zoek... View more 31 March 2020
  • The proof of the pudding...
    The proof of the pudding... Feit: gemeenten ontwikkelen in samenspraak met winkeliers, vastgoedeigenaren en andere belanghebbenden centrumvisies en plannen voor de revitalisatie van winkelgebieden. Concrete acties... View more 3 March 2020
  • Waar is het feestje? Hier is het feestje!
    Waar is het feestje? Winkelgebieden gaan achteruit en komen leeg te staan, door tal van redenen. Daardoor dalen inkomsten voor winkeliers, vastgoedeigenaren, horeca & overheid en blijven bezoekers en... View more 25 February 2020
  • Doe-kracht en samenspel tegen leegstand winkelpanden
    Doe-kracht en samenspel tegen leegstand winkelpanden Noordwijk - Blue Ocean Company en Partners+Pröpper slaan de handen ineen om winkelgebieden attractiever te maken. Beide directies hebben 20 februari hun samenwerking bezegeld.... View more 20 February 2020
  • Als je begrijpt wat ik bedoel
    Als je begrijpt wat ik bedoel Keuzestress Het wordt de consument niet makkelijk gemaakt: het productaanbod online is schijnbaar oneindig. Op zoek naar het product dat de oplossing is voor ‘het probleem’... View more 29 August 2019
  • Retail gaat niet langer over producten
    Retail gaat niet over producten Retail gaat al lang niet meer over ‘kleinhandel van producten’. Face the brutal facts Op basis van tellingen en metingen blijkt dat het aantal retailpunten in... View more 6 August 2019
  • Meer ambitie dankzij breinleren
    Meer ambitie dankzij breinleren Meer ambitie en beter ondernemen dankzij breinleren? Je zou je wel eens kunnen afvragen: wat heeft ‘breinleren’ te maken met ‘vermogen tot vernieuwen’;... View more 22 July 2019
  • POWER UP (1/5)
    POWER UP In deze reeks van 5 blogs nemen wij jou mee op het ritme van : ‘PULSE, The Human side of Ambition’. Anders gezegd: ‘Jij kan het zelf wel willen, maar daarom... View more 20 May 2019
  • UNIFY (2/5)
    Unify In deze reeks van 5 blogs nemen wij jou mee op het ritme van : ‘PULSE, The Human side of Ambition’. Anders gezegd: ‘Jij kan het zelf wel willen, maar daarom... View more 13 May 2019
  • LET GO (3/5)
    LET GO In deze reeks van 5 blogs nemen wij jou mee op het ritme van : ‘PULSE, The Human side of Ambition’. Anders gezegd: ‘Jij kan het zelf wel willen, maar daarom... View more 6 May 2019
  • SHOW IT (4/5)
    SHOW IT In deze reeks van 5 blogs nemen wij jou mee op het ritme van : ‘PULSE, The Human side of Ambition’. Anders gezegd: ‘Jij kan het zelf wel willen, maar daarom... View more 29 April 2019
  • EMBRACE, ENJOY, EXCITE (5/5)
    EMBRACE, ENJOY, EXCITE In deze reeks van 5 blogs nemen wij jou mee op het ritme van : ‘PULSE, The Human side of Ambition’. Anders gezegd: ‘Jij kan het zelf wel willen, maar daarom... View more 22 April 2019
  • Durven Loslaten: van 4 V's naar 4 P's
    Durven Loslaten: van 4 V's naar 4 P's [Dutch] Conversie bepaalt ons succes In de retail hebben we er allemaal mee te maken in de winkelstraat: omzet- en marge-daling. De koopkracht in de winkelstraat is dalend en ook de... View more 10 January 2019
  • Driemaal blij is scheepsrecht: het blije ecosysteem
    Driemaal blij is scheepsrecht: het blije ecosysteem [Dutch] Blije medewerkers • blije klanten • blije aandeelhouders. Dat is mijn eenvoudige regel van drie. Met Black Friday, Singles Day en Cyber Monday worden consumentenmerken,... View more 3 December 2018
  • Van transacties naar relaties
    Van transacties naar relaties [Dutch] De winkelmedewerker is het nieuwe goud: Van personeelskosten naar ondernemerschap op de winkelvloer The value of emotions comes from sharing them, not just having them -... View more 3 December 2018
  • 5 tips om niet de verkeerde innovatie na te jagen!
    5 tips om niet de verkeerde innovatie na te jagen! [Dutch] 5 tips om niet de verkeerde innovatie na te jagen! Minder dan 2% van alle innovatieprojecten staan voor 90% van de toegevoegde waarde uit al die innovaties samen. Niet te verwonderen... View more 22 November 2018
  • Nieuwe marge: ‘kan je het’ of ‘kan je het niet’?
    New margin: 'can you do it' or 'can't you do it'? New margin: 'can you do it' or 'can't you do it'? The foundation of Design Thinking is based on the realization that innovating is not a nice thing, but a... View more 1 July 2018
  • Intrapreneurship versus vernieuwen: 3 tips
    Intrapreneurship versus vernieuwen [Dutch] Intrapreneurship versus vernieuwen: 3 tips Deze blog krijgt een vervolg in deel 2 'Design Thinking made easy'   Het vermogen om te vernieuwen zit... View more 1 June 2018
  • Design Thinking in 5 stappen
    Design Thinking in 5 stappen [Dutch] Design Thinking made easy Deze blog is een vervolg op "Intrapreneurship versus vernieuwen: 3 tips" Een duidelijke en werkbare aanpak om aan nieuwe waarde en... View more 1 May 2018
  • Vernieuwing zit vanbinnen! Ook voor jou...
    Vernieuwing zit vanbinnen! Ook voor jou... [Dutch] Het is nogal een klassieker: ‘Innovatie moet van buitenaf komen! Dan heb je minder weerstand tegen verandering, minder inertie van oude gewoontes en injecteer je nieuwe... View more 22 March 2018
  • Lieve Retailer, … ik geloof in jou!
    Lieve Retailer, … ik geloof in jou! [Dutch] De retail industrie heeft het moeilijk. Een uitstervend ras. Retail wordt opgegeten door e-commerce. Het zijn signalen die we voortdurend horen. En de vele persberichten van nakende... View more 13 February 2018
  • Creative destruction
    Creative destruction [Dutch] Een opmerkelijk verhaal. Geen enkele scheepswerf voor zeilschepen is er in de vorige eeuwen in geslaagd zich heruit te vinden tot bouwer van gemotoriseerde vaartuigen. Geen enkele... View more 18 January 2018
  • Goede e-commerce kan zonder smeekbede
    Goede e-commerce kan zonder smeekbede [Dutch] Enkele boegbeelden van Vlaams-Belgische winkelketens roepen op om - nu we steeds meer online kopen - dat alsjeblieft bij hen te doen en niet bij de Nederlandse, Duitse, Amerikaanse of... View more 20 December 2017
  • Vernieuwen is een mindset
    Vernieuwen is een mindset [Dutch] Wat ik me afvraag : is iedereen van het nut van innovatie overtuigd? Of zou er toch ergens iemand niet akkoord zijn? Aan het aantal vakartikels, of overheidsinitiatieven, gewijd aan... View more 10 December 2017
  • Geen schrik
    Geen schrik [Dutch] Zou het kunnen dat een bedrijf, zoals we het nu kennen, ooit overbodig wordt? Zou het kunnen dat de business zoals we ze nu kennen, niet meer zal bestaan? De eerste vraag zijn we geneigd... View more 6 December 2017
  • De prijs: an accident waiting to happen
    The price: an accident waiting to happen [Dutch] Als je even googelt naar de EU-statistieken en het Europese innovatiescorebord zal je zien dat onze regio, Nederland en België, wat achterop hinkt als het op innovatie aankomt.... View more 5 December 2017
  • Stoeien met innovatie
    Stoeien met innovatie [Dutch] Euhhh? Ahumm Onder het motto ‘warm water hoeft niet te worden uitgevonden’ deel ik een bloemlezing van mijn favoriete definities. Volgens IWT (Agentschap voor... View more 16 November 2017
  • Vaart maken met Retailtransformatie!
    Vaart maken (Dutch) Vaart maken met Retailtransformatie! Pfffff……., dat was wel ff zweten op die tekst van jouw blog Maarten! Als winkelier is het toch wel even stoeien met jouw tekst voordat... View more 1 October 2017
  • Vaart maken
    Vaart maken (Dutch) Vaart maken met de Transformatie? Afgelopen week las ik het proefschrift van Cees van der Zwan: Energie in teams. “Als vertragen misschien wel versnellen is.”  met als... View more 1 September 2017
  • Feedback vragen in de praktijk
    Ask feedback in practice (Dutch) De afgelopen 40 jaar zijn er meer dan 30 feedback modellen en trainingen ontwikkeld. In vele trainingen is er veel uitgelegd en geoefend maar in de praktijk blijft het moeilijk om met... View more 24 August 2017
  • Empowerment met een U, een A of een B?
    Empowerment met een U, een A of een B? [Dutch] De kortste weg van A naar B lijkt dan wel efficiënt, ze is helemaal niet effectief. Je kan beter een ommetje maken : dat leidt ergens naartoe … Met zekerheid aankomen... View more 9 August 2017
  • Start met feedback vragen
    Start asking feedback (Dutch) In mijn vorige blog: Stop met feedback geven vertelde ik over het (neuro)wetenschappelijk bewijs dat we moeten stoppen met ongevraagde feedback. Of zoals Churchill eigenlijk zei: “Ik... View more 8 August 2017
  • Stop met geven van feedback
    Stop giving feedback (Dutch) We geven de hele dag feedback aan elkaar. Bijvoorbeeld omdat je iets opvalt in het gedrag van de ander. Veel van de feedback is ongevraagd en zet het angstsysteem van ons brein direct op... View more 7 August 2017
  • Breinvriendelijke veranderprogramma's
    Brain based changing (Dutch) Als je het woord ‘leren’ intypt op Google, krijg je ruim 45 miljoen resultaten. Voeg je het woord ‘breinvriendelijk’ toe en je vindt 9400 resultaten. In ons brein worden... View more 6 August 2017
  • Omdenken moet
    Think outside the box In my previous post 'innoveren door te leren' I have already taken a stand against thinking that the world is makeable. And because the world is not makeable, we will also have... View more 1 July 2017
  • Koffie of een nieuwe spijkerbroek!
    Koffie of een nieuwe spijkerbroek! (Dutch) Wat doet u eigenlijk met het geld in uw portemonnee? We roepen allemaal dat de kaalslag in de winkel veroorzaakt wordt door de snelle opmars van het onlinekanaal.... View more 1 June 2017
  • Innoveren door te leren
    Innovate by learning STOP with all that copying behavior! In the shopping street, we see it far too many: windows and shops that are not distinguished from each other. And then complaining that more and more people... View more 1 May 2017
  • Fouten maken moet, als je er maar van leert
    Make mistakes, but learn from it! Who dares to embrace genuine mistakes? I bet that no one really does! And yet we must do so to be successful in this disruptive time. We are being caught on all sides by the speed of... View more 1 April 2017
  • Verkoper bedankt!
    Verkoper bedankt! (Dutch) En ja hoor, de retailgoeroes weten het weer: het kan allemaal efficiënter op de winkelvloer waardoor de kosten omlaag gaan en het rendement omhoog. Maar wordt het er dan... View more 1 March 2017
  • De ruggengraat van de winkel
    De ruggengraat van de winkel (Dutch) Wat maakt onze winkel nou eigenlijk succesvol? Waarom is de ene winkel succesvoller dan de andere? Dat is voor elke winkelier momenteel toch wel de belangrijkste vraag. Alles om ons heen... View more 1 January 2017
  • Angst bevriest
    Angst bevriest (Dutch) De angst heeft toegeslagen in de winkelstraat: met een slecht najaarseizoen grijpen we weer massaal naar het kortingsmodel. Mid season sale als oplossing voor alle problemen. En dat terwijl wij... View more 1 November 2016
  • Hallo, wakker worden!
    Hallo, wakker worden! (Dutch) Dat alles echt anders is voor ons winkeliers is geloof ik wel duidelijk nu. De ene na de andere formule valt weg uit het straatbeeld. En het einde is niet in zicht. Een radicale... View more 1 September 2016
  • Laat je tandartsgezicht thuis
    Laat je tandartsgezicht thuis (Dutch) Waarom zijn wij nog steeds niet echt bezig met de ervaringen van onze eigen klanten?! Waarom beseffen de meeste van ons nog steeds niet dat een klant meer wil dan alleen maar... View more 1 August 2016
  • Winkelier: het mooiste vak ter wereld!
    Winkelier: het mooiste vak ter wereld! (Dutch) Krijgen jullie ook steeds vaker te horen: ‘als ik de pers mag geloven is het geen feest om in de retail te moeten werken’. ‘Dat is ook geen lolletje om tegenwoordig winkelier... View more 1 May 2016
  • Innoveren met je hart
    Innoveren met je hart (Dutch) Innoveren, het buzz-woord van deze maand. Maar waarom eigenlijk? Wat betekend het eigenlijk? De meest gebruikte definitie voor innovatie luidt als volgt: “Iets nieuws dat waarde... View more 1 September 2015